Cetusan hati, ilham jiwa, luahan rasa, tarian jari, sulaman kata, tersebut cerita..

Saturday, 5 November 2011

Salam Aidiladha

Officially, 10 Zulhijjah begins after Maghrib on the 5th of November. So, practically, the second half of my birthday tahun ni is on Aidiladha lah kan? ;-)

After Maghrib tadi, saat orang mula bertakbir (or rather saat tv mula show orang takbir), hati aku terasa sayu lak. Entah nape. Nak kata sebab ada kat Pilah instead of with my family, tak gak. Sayu, not to the point yang aku nak nangis. Sayu as in terasa sangat macam bilaaaaaalah aku nak dapat buat haji. I am not talking about going for umrah. I am talking about haji.

Mungkin sebab tahun ni, ada 3 orang batchmate aku masa kat sekolah dulu pegi haji. All of them are girls. And aku memang teringin nak pegi haji soon. Kalau boleh hati ni teringin nak kejar time haji jatuh towards end of the year, where dengan izin Allah, cuaca agak lebih merciful as compare to the middle of the year. Yelah, iman nipis. Aku ni tahap ngukur iman di badan sendiri nih. Kalau orang yang iman dia tebal, I am very sure they don't bother when they actually perform the haj. Unlike me.

All these while sepanjang hidup aku, aku dok ingat nak travel to all other places, but haji. Sanggup simpan duit sebab nak tengok dunia. Little did I care about my plan for haj. Hari tu baru aku terfikir.. Kalaulah dari aku mula keje dulu, aku simpan RM50 tiap bulan untuk gi haji, setahun dah ada RM600. Memang sikit. Tapi kalau dah sepuluh tahun keje, tak ke RM6,000? Kalau dah 15 tahun keje, tak ke RM9,000? It's just right untuk pegi haji, kan?? Tulah kan.. dulu tak beringat untuk saham akhirat. Saham duniaaaaa je. Now ni, dunia pun tak terkejar, akhirat apatah lagi. Tu yang sayu tu kot..

So now ni, kalau aku nak gi haji soon, kenalah jump queue and to do so, the best thing is to get a package with higher price than the normal haj package. Adeh.

Anyway, that's just my feeling about haji ni.

Doa aku di hari orang wukuf di Arafah ni, moga dengan izin Allah, aku dan Wan dapat gi haji in the near future. Amin.

Salam Aidiladha.

Angah

1 comment:

Anonymous said...

Bacalah buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman oleh Prof. Dr Muhd Kamil Ibrahim (PTS)


az