One of the things that I love to do is to surprise the kekasih hati. And that's exactly what I did semalam. Benonya, rindu ini tidak tertahan-tahan gitu dari kelmarin. Walaupun body ini berada di KL, tapi hati ini berada di Tampin. And home is where the heart is, I guess. Kalau ikut hati, kelmarin aku nak gi Tampin dah, nak kasi surprise kat laki aku tu. Tapi, banyak nau lak rasional thinking yang dok aku fikirkan. So unlike me tau dah tua-tua ni. Motto 'just do it' tak leh pakai dah. Hati dan akal banyak nau reasons masing-masing. Ke benonya dah more matured? Entah. Aku dok fikir yang aku takde baju nak pakai untuk pegi keje esoknya le, dok fikir kang pukul berapa nak sampai and since laki aku dok menumpang kat umah makcik dia while he's in Tampin, takut lak makcik dia kata apa though I know that she's a sweet person. Biasalah, perasaan sendiri kan. Dah tu, plannya, kalau ke Tampin pun, aku still and balik ke Semban untuk overnight. Kang moskel lak parents aku sebab baru Isnin pagi tu aku balik KL, then Selasa malam dah muncul semula. Disebabkan banyak nau fikir, aku kensel pegi kelmarin and decided to go on Wednesday, semalam.
On Tuesday gak, aku found out that laki aku tu dah ran out of fresh clothes to wear. Adalah, tapi banyak lagi baju tak berbasuh. Sian dia. Tulah, hari minggu hari tu aku nak buatkan laundry untuk dia, dia yang confident je kata tak yah sebab dah nak balik KL on Monday. Aleh-aleh, tak leh balik lagi. So bagus gak aku tak pegi selai sepinggang on Tuesday tu.. dapat gak aku siap-siapkan baju untuk dia, and bawak sama ke Tampin. Aku kan isteri mithali.. Ahak! And ofkos barang aku sepersalinan. Besides that, ada bagus gak aku tak pegi on Tuesday sebab hubby Alin buka kat luar on that day. Kalau aku ke Tampin, sian lak Alin kena buka sendiri dengan anak-anak. Aku kan kakak mithali.. *sabo.. jangan muntah!*
Finally, aku pegi gak Tampin petang semalam. Kebetulan, time aku plan-plan nak kuar tu, memang aku dah tak leh buat keje sebab server down. Baguslah kan alasan aku nak merambus kan! Kekekekeke! Aku bagitau laki aku yang aku nak kuar. Tapi tak le kata nak gi Tampin kan. Then, along the way tu, a few times aku call. Saje nak make sure yang dia tak buat surprise kat aku and balik KL lak kan! Naya sungguh kalau jadik itu macam kan. Dia lak tanya aku, apasal tak sampai rumah lagi le, dari mana le, nak ke mana le.. macam-macam. Aku kata le aku jumpa customer le, baru nak gerak le apa-apa je le.
Then, dah nak sampai rumah makcik dia tempat dia menumpang and patutnya ada time aku sampai, aku call lagi. Dia ada kata earlier tu yang dia nak gi pekan Tampin, tapi tak bagitau exactly kul berapa. Time aku call tu, dia kata dia baru masuk kete. Aku bajet-bajet, borak-borak dengan dia on the phone kasi dia lambat. Dah dekat betul, baru aku hang up the phone. Ahak! Harus aku selisih dengan dia kan? Aku alert je tengok jalan tu. Betul sungguh aku selisih dengan dia dekat sangat dengan umah makcik dia! Muahahahahaha! Aku hon dia, terkujat dia tapi senyum lebau! Terus dia patah balik ke rumah makcik dia and aku ikut di belakang.
Sampai umah makcik dia, dia masuk and bagitau makcik dia ada orang datang. Tapi tak cakap aku. Aku park kete terlindung sikit, so makcik dia tak nampak aku mula-mula tu. Bila aku memunculkan diri, terkujat makcik dia. Kekekekekeke! Harus wonder aku dari mana kan. Pastu, cakap kat laki aku, soh balik je le kalau dah sampai aku datang menurut gitu! Hahahaha! Idak le.. saje je kasi saprais. Siap kata aku budak nakal. Ahak! An kata kat makcik dia, aku memang selalu buat gini. Aku lepak jap kat umah makcik dia, then baru kitorang gi pekan together.
An ada orderkan beg dengan kasut raya untuk aku, boleh? So dia nak gi Tampin tu, nak amik barang itu benonya. Suka meks dapat kasut raya dengan beg raya tau!! Complete raya tahun ini! Ahak! Walaupun baju raya tak bayar lagi and tudung raya takde lagi, tapi still complete je aku rasa.
Lepas tu kitorang ke pasar juadah, beli sikit-sikit barang untuk buka. Balik umah makcik dia, aku tolong makcik dia masak sikit-sikit. Lepas buka, and lepas solat, aku gerak balik ke Semban umah parents aku. Memang plan nak tido Semban. Kang kalau aku tido Tampin, jauh lak nak gerak pagi-pagi buta gi keje kan. Tak kuasa aku! Layan le jalan yang gelap pekat tu pulang ke Semban. Nasib bulan puasa, so imaginasi aku kurang pasal hantu-hantu ni. Kalau tak, harus aku ngeri sorang-sorang!
Thank God the journey went well. Puas hati aku.
Oh ye.. masa aku tulis ni, the hubby is on his way back to yours truly!! Ahak!! Keje udah selesai di Tampin! Yippieeee!! Now I have baju raya, soon-to-have tudung raya, kasut raya, baju raya and the best of all is actually tu have the hubby back!! Yippieee!! Ooopppsss.. sabar.. sabar..! Ahak!
Ok.. tazkirah sikit.. pagi tadi sempat layan Kuliah Subuh kat tv masa lepas sahur. Aku baru tau, ada hadis nabi ni kata, jihad paling besar ialah jihad kita ke atas nafsu kita. Tuuu diaaa!!! Hadek-hadek, bulan Ramadhan ni setan suma kena ikat. So kalau nafsu nak makan segala benda, nak beli segala benda, tu suma datang dari kita. Lawan itu nafsu, and that's the biggest jihad. Ni dah hari-hari terakhir Ramadhan ni. Banyak-banyakkanlah ibadat, moga dapat pahala yang banyak. Ingat-mengingati sesama kita.. Yang baik itu datang dari Allah, yang buruk dari saya sendiri. Uhuhuhuhuhu..
Daaaa..
Angah
2 comments:
meriah Raya kamu ya?
uh uh..syiok sakan ahkak kita ni yer.. cik abg dah balik hiks! sabau sabau la eks kekekekeke.. and baguih betul ko contra kan ko nyer ketidaksabaran-nak-jumpa-hubby dgn tazkirah tu hahahaha..a brilliant trick! baguss bagusss
-hazel-
Post a Comment