Ramadhan ni aku nampak perubahan positif dari segi penjagaan pemakanan laki aku. Kalau dulu, cakaplah sampai tergigit lidah sekalipun pasal penjagaan pemakanan ni, haram dia nak amik port. Dia buat tak tau je. Bukan cakap telinga kanan kuar telinga kiri, tapi pakat memantul kuar dari telinga yang sama gak. Sikit pun tak hinggap kat telinga dia. Sakit hati aku je. Macam-macam alasan dia kasi. Tapi, di bulan yang mulia ni, I can really see the effort. Selalulah gak aku puji dia, kasi encouragement kat dia. Hopefully, it's continuous selama-lamanya.
The things are:
1 - Dia ni suka minum ais. Suka sangat. Aku memang tak suka. Bukan tak suka sebab I hate the taste. Tapi, tak suka sebab aku tau tak elok untuk kesihatan. Kalau dulu aku bagitau sebab tak elok tu, dia memang tak hirau le kan. Alasan dia, panas le, haus le. Ofkos le kan. Sekarang, aku bagitau dia, jangan minum ais lepas buka.. kang rasa bloated. Minum air suam. Minum air panas. Alhamdulillah, he is ok with it di bulan yang mulia ni. So far, kitorang tak penah buat air sejuk untuk buka. Ada pun, cuma masa kat The Loaf itu hari. Tu pun sebab takde selection lain nak pilih and we had only half a glass each. Kalau tau, elok oder segelas je. Tak le membazir, kan.
2 - He loves rice. Pendek kata, dia ni species yang boleh mati kalau tak makan nasi gitu. Ada, kan species gitu? Dapat lak bini yang tak berapa nak heran sangat dengan nasi. What a combination gitu. Kalau kena lauk dia, bertambah le nasi yang dah sedia menggunung tu. Tapi di bulan yang mulia ni, aku boh nasi dia yang ala kadar, and dia jarang tambah nasi tu bila dah abih. Tau pulak perut dia tu kenyang.
3 - Ulam suma tu memang laki aku tak makan. Pahit, katanya. Yelah, ulam kannnn. Kot manis, dessert. Tapi, di bulan yang mulia ni, pandai dah dia berjinak makan peria katak. Itu je lah yang mampu dia makan. Tapi, aku syukur sangat. That's an improvement, kan. I won't push for more for the time being part-part ulam mana yang dia patut makan. Takpelah. Syukur sangat dah tu.
4 - Sahur, kitorang takat makan roti wholemeal je dua keping sorang. Kata dia, kot makan nasi, kang makan banyak. Logik gak tu. Aku pun tak berapa gemar makan heavy time sahur ni. Lemau je aku rasa. Makan roti, cicah Milo or apa-apa je le.
Oklah tu.. ada 4 improvement. Verrryyy goooooddd!!
Bagi aku, kot dia tak lose an inch pun sempena puasa ni, takpe. Yang penting, he is living a healthy lifestyle. The inches lose will be a bonus, kalau ada. Kesihatan tu lebih penting, kan. Yelah, aku pun tak penah aku rasa seumur hidup aku, lose weight di bulan puasa. Tatau nape. Dah dasar lemak tepu, gitu le kot. Lemak degil. Kena cuci dengan sabun kot baru hilang! Hik!
Oh.. cite pasal food sikit.. Kekekeke.. Semalam, buka kat rumah. Aku masak sup bak choy campur fish ball dan goreng ikan selar. Panaskan kuah masak asam, sadin, ikan taucu, rendang. Tu suma lauk recycle tu. Pastu Alin beli ikan kembung kari. Penuh meja, you!
Ok. Dah abih cite. Eh nape aku rajin update bulan puasa ni eh? Idea banyak je nak nulis! Aku rasa macam tiap hari di bulan puasa ni interesting je. Boleh? Time lain kureng? Time lain monotonous kah? Entah. Mungkin sebab bulan ini bulan yang mulia!
Angah
Cetusan hati, ilham jiwa, luahan rasa, tarian jari, sulaman kata, tersebut cerita..
Tuesday, 9 September 2008
Monday, 8 September 2008
The last few days..
Khamis lepas, aku buka kat Le Meridien. Ada orang soh aku update on the food kat sana. So, review aku ialah.. ok je le for the price of RM89++. I've had better deal for that kind of price, aku rasa. Idak le food dia mengecewakan, tapi selection dia kureng. Apa pun, syukurlah kan atas rezeki Tuhan tu.
Hari Jumaat, aku tak gi ofis. Mim alif lam sin. Lepak kat umah, buat tatau. Boleh? Kekekeke.. Takde benda pun yang dibuatnya. Dasar lepak abis-abisan. Cuma dah petang tu je pegi Jusco jap. Window shopping and cari barang untuk masak buka. Laki aku nak makan asam pedas, so carik le ingredients yang agak over sikit. Siap daun kesum, siap sawi jeruk. Bunga kantan je takde. Kalau ada, harus harum baunya masakan ittewww.
Dah balik rumah, semangat nak masak. Menu adalah.. masak asam ikan merah, goreng bak choy, goreng ayam. Settle. Before that, aku sembang dengan Alin.. dok wonder.. mencabar gak nak masak asam di bulan puasa tanpa leh rasa, kan. Dah le masaknya sesekali. Nak bajet rasa tu agak payah. Ni pulak di bulan puasa. Hik! Anyway, buat je le kan. At least, that's the plan.
Mula-mula, aku cuci ayam dulu. Beli ayam sekor kat Jusco tu, and dah soh diorang kerat kecik-kecik. Aku kalau cuci ayam, habis suma lemak and kulit aku buang. Kulit yang tak terbuang cuma kat area kepak je. Merasalah suma makan ayam yang sihat gitu!
Sekali, dah siap cuci ayam kat sinki tu, air kat sinki takmo turun! Sudah! Ni dah macam about a year ago punya hal dah ni. Air clogged kat drain pipe and tak leh nak turun.. so air yang patutnya kuar tu, melimpah masuk semula ke dalam sebab dah takde jalan lain nak kuar, kan. And, I am not talking about air sinki yang drained out dari rumah aku sahaja yach! Ni air orang rumah tingkat atas gak! Uwaaaa! Ni lah payahnya dok kat apartment tauuu!!! Haiyo!! Bosannnn!! Baik-baik nak masak, dah jadik satu hal lak banjir kat dapur dengan air sisa sinki! Aiyooooo!!
So, abaikan jelah hal memasak buat seketika, and bergotong-royong laki bini ni mengemas dapur yang banjir dengan air kotor lak. Tengah lap tu, ada lagi air orang atas masuk. Adehhh! Aku dah tension masa tu. Kalau ikut laki aku, nak tunggu hari esok untuk ngadu kat management apartment. Tapi kalau ikut aku, nak tunggu sampai esok, harus air orang masak untuk buka, air cucian lepas buka, air orang masak untuk sahur and air orang cuci untuk sahur masuk suma. Idak le aku nak buat keje ngelap tu suma pagi buta, malam buta dibulan puasa ni kannn..
Aku pun, call je lah plumbers yang nombor diorang banyak diorang tampal kat tangga apartment tu. Mula-mula, aku call le yang Melayu. Logiknya, sorang pun tak sanggup nak buat, kan.. dah nak buka. As the last option, aku call je le plumber Cina. Dia ingat nak datang esok paginya. Tapi aku kata, kalau tunggu esok, harus banyak problem aku. So dia pun agree and datang.
Sementara dok nunggu dia datang, aku lepak je le. Masak nasi je. Tatau nak buka apa. Roti ada le. Sambal goreng ada. Jadilah kot.
Aku call plumber tu dalam kul 6.15 and dia sampai dalam kul 6.45. Oklah tu. Laki aku pun sama tolong orang tu buat keje simply because laki aku paham apa masalah yang sebenar sebab dia tolong the plumber buat keje masa the first kejadian tahun lepas. Aku, start goreng ayam yang dah dibasuh tadi. Jadi le kot makan nasi dengan ayam goreng kot tak sempat masak yang lain, kan.
Sempat habis goreng ayam, sempat gak aku nyambilkan goreng sayur. So sayur dengan ayam tu hampir sama time siap dia. Dua-dua siap before buka. Kata Alin, tercapai cita-cita Angah nak masak asam, dapat rasa! Rasain loe! Kekekeke! Tulah kan.. kata-kata itu satu doa. Doa di bulan puasa ni, hebat sikit power dia. Cash gitu aku dapat! Hik!
Masak asam tu memang tak sempat siap before buka pun. So dapat le aku rasa masakan tu before dihidangkan. Alah, nak hidangkan pun, takde orang yang nak makan. Alin je le sorang dok ratah ayam. Laki dia dok tolong laki aku and the plumber gak. Aku paskan je le air kat diorang tu untuk berbuka. Tak stop pun untuk buka. Yelah, masing-masing bau longkang. Takkan nak stop pastu sambung kot.
Aku rasa, dah dekat kul 8 kot baru kitorang really duduk and makan malam tu. Takpelah buka lambat sikit janji suma siap.
Hari Sabtu pun hari lepak abih gak. Punyalah banyak benda yang plan nak buat, tapi tak buat pun. Yang jadik cuma plan nak buka puasa kat The Loaf je. Terbayang pasta kat sana yang enak tu. Before puasa hari tu kitorang pegi, diorang tutup for private function. So hari Sabtu tu, aku call dulu to make sure ada tempat untuk kitorang. And at about 6.30 kitorang gerak ke Pavillion. Sampai sana dalam 6.40 gitu. Punyalah kannn.. kalau tak jem kat KL ni, suma tempat dekatttt je jadinya. Kalau jem, makan 2 jam pun boleh! Food was good. Kitorang masing-masing order sejenis pasta each, and we had mixed mushrooms for entree. Sedap! Nanti leh buat sendiri je mushroom tu aku rasa.
Hari Ahad punnn hari lepak abih! Adeh. Punyalah malas. Kata laki aku, aku macam koala bear, dia macam polar bear, boleh?? Kekekeke! Hibernate gila! Cuaca baekkk punya lak tu. So memang le tak mampu nak kuar gi mana-mana. Dah tu, mak mentua ajak buka kat umah. Apalagi kan.. tak yah nak mikir nak masak apa or nak makan apa untuk buka. Kitorang takat singgah Giant beli tembikai, and singgah kat gerai air tebu sebab adik ipar kirim air tebu. Masih tidak ke pasar juadah, yach.
Sampai rumah mentua, mak mentua aku masih bergelumang di dapur. Banyak lagi benda yang berapa nak setel untuk berbuka. Katanya dia masak dari kul 5. Anak menantu yang baik ni gerak dari umah kul 6 gitu! Kekekeke.. Tapinya, dia masak, pajeri yang agak remeh tu, bergedil yang agak remeh tu, kuah sampai 2 jenis, pastu buat kueh gulung lagi.. Padan le lama. Tu tak masuk lauk lain untuk pak mentua lak. Pak mentua aku ni, diet conscious. So lain food dia. Makanya aku pun kena step in le tolong dia. Idak le banyak lagi nak buat pun. Tapi aku jadik penat tengok benda yang dia buat tu. Dia dah le tak berapa nak larat. And nak makan pun bukan ramai, tapi tulah kan.. semangat masak tu tinggi lak. Anyway, sempat le siap suma untuk buka.
Huh? Aku masih lagi cite pasal food? Kekekeke.. Yelah.. sungguh tak buat apa pun sepanjang beberapa hari. Tudung yang nak beli, tak beli lagi. Kuih yang nak beli, tak beli lagi. Sampin yang nak beli, tak beli lagi. Hampeh. Padahal boleh buat tu suma in the past few days, kan? Hish!
Oh.. benonya, aku tulis pasal aku buka kat mana ni, untuk ingatkan aku.. Dulu aku selalu rasa macam tak berapa banyak hari benonya aku buka kat umah, tapi tak ingat kat mana aku buka. So in summary, for the last 7 days puasa, aku buka kat: 1 - Semban, 2 - umah mentua, 3 - umah, 4 - Le Meridien, 5 - umah, 6 - The Loaf, 7 - umah mentua. There you go! Cuma 2 hari je kat umah so far! Hik!
Alrighty. Till then!
Angah
Hari Jumaat, aku tak gi ofis. Mim alif lam sin. Lepak kat umah, buat tatau. Boleh? Kekekeke.. Takde benda pun yang dibuatnya. Dasar lepak abis-abisan. Cuma dah petang tu je pegi Jusco jap. Window shopping and cari barang untuk masak buka. Laki aku nak makan asam pedas, so carik le ingredients yang agak over sikit. Siap daun kesum, siap sawi jeruk. Bunga kantan je takde. Kalau ada, harus harum baunya masakan ittewww.
Dah balik rumah, semangat nak masak. Menu adalah.. masak asam ikan merah, goreng bak choy, goreng ayam. Settle. Before that, aku sembang dengan Alin.. dok wonder.. mencabar gak nak masak asam di bulan puasa tanpa leh rasa, kan. Dah le masaknya sesekali. Nak bajet rasa tu agak payah. Ni pulak di bulan puasa. Hik! Anyway, buat je le kan. At least, that's the plan.
Mula-mula, aku cuci ayam dulu. Beli ayam sekor kat Jusco tu, and dah soh diorang kerat kecik-kecik. Aku kalau cuci ayam, habis suma lemak and kulit aku buang. Kulit yang tak terbuang cuma kat area kepak je. Merasalah suma makan ayam yang sihat gitu!
Sekali, dah siap cuci ayam kat sinki tu, air kat sinki takmo turun! Sudah! Ni dah macam about a year ago punya hal dah ni. Air clogged kat drain pipe and tak leh nak turun.. so air yang patutnya kuar tu, melimpah masuk semula ke dalam sebab dah takde jalan lain nak kuar, kan. And, I am not talking about air sinki yang drained out dari rumah aku sahaja yach! Ni air orang rumah tingkat atas gak! Uwaaaa! Ni lah payahnya dok kat apartment tauuu!!! Haiyo!! Bosannnn!! Baik-baik nak masak, dah jadik satu hal lak banjir kat dapur dengan air sisa sinki! Aiyooooo!!
So, abaikan jelah hal memasak buat seketika, and bergotong-royong laki bini ni mengemas dapur yang banjir dengan air kotor lak. Tengah lap tu, ada lagi air orang atas masuk. Adehhh! Aku dah tension masa tu. Kalau ikut laki aku, nak tunggu hari esok untuk ngadu kat management apartment. Tapi kalau ikut aku, nak tunggu sampai esok, harus air orang masak untuk buka, air cucian lepas buka, air orang masak untuk sahur and air orang cuci untuk sahur masuk suma. Idak le aku nak buat keje ngelap tu suma pagi buta, malam buta dibulan puasa ni kannn..
Aku pun, call je lah plumbers yang nombor diorang banyak diorang tampal kat tangga apartment tu. Mula-mula, aku call le yang Melayu. Logiknya, sorang pun tak sanggup nak buat, kan.. dah nak buka. As the last option, aku call je le plumber Cina. Dia ingat nak datang esok paginya. Tapi aku kata, kalau tunggu esok, harus banyak problem aku. So dia pun agree and datang.
Sementara dok nunggu dia datang, aku lepak je le. Masak nasi je. Tatau nak buka apa. Roti ada le. Sambal goreng ada. Jadilah kot.
Aku call plumber tu dalam kul 6.15 and dia sampai dalam kul 6.45. Oklah tu. Laki aku pun sama tolong orang tu buat keje simply because laki aku paham apa masalah yang sebenar sebab dia tolong the plumber buat keje masa the first kejadian tahun lepas. Aku, start goreng ayam yang dah dibasuh tadi. Jadi le kot makan nasi dengan ayam goreng kot tak sempat masak yang lain, kan.
Sempat habis goreng ayam, sempat gak aku nyambilkan goreng sayur. So sayur dengan ayam tu hampir sama time siap dia. Dua-dua siap before buka. Kata Alin, tercapai cita-cita Angah nak masak asam, dapat rasa! Rasain loe! Kekekeke! Tulah kan.. kata-kata itu satu doa. Doa di bulan puasa ni, hebat sikit power dia. Cash gitu aku dapat! Hik!
Masak asam tu memang tak sempat siap before buka pun. So dapat le aku rasa masakan tu before dihidangkan. Alah, nak hidangkan pun, takde orang yang nak makan. Alin je le sorang dok ratah ayam. Laki dia dok tolong laki aku and the plumber gak. Aku paskan je le air kat diorang tu untuk berbuka. Tak stop pun untuk buka. Yelah, masing-masing bau longkang. Takkan nak stop pastu sambung kot.
Aku rasa, dah dekat kul 8 kot baru kitorang really duduk and makan malam tu. Takpelah buka lambat sikit janji suma siap.
Hari Sabtu pun hari lepak abih gak. Punyalah banyak benda yang plan nak buat, tapi tak buat pun. Yang jadik cuma plan nak buka puasa kat The Loaf je. Terbayang pasta kat sana yang enak tu. Before puasa hari tu kitorang pegi, diorang tutup for private function. So hari Sabtu tu, aku call dulu to make sure ada tempat untuk kitorang. And at about 6.30 kitorang gerak ke Pavillion. Sampai sana dalam 6.40 gitu. Punyalah kannn.. kalau tak jem kat KL ni, suma tempat dekatttt je jadinya. Kalau jem, makan 2 jam pun boleh! Food was good. Kitorang masing-masing order sejenis pasta each, and we had mixed mushrooms for entree. Sedap! Nanti leh buat sendiri je mushroom tu aku rasa.
Hari Ahad punnn hari lepak abih! Adeh. Punyalah malas. Kata laki aku, aku macam koala bear, dia macam polar bear, boleh?? Kekekeke! Hibernate gila! Cuaca baekkk punya lak tu. So memang le tak mampu nak kuar gi mana-mana. Dah tu, mak mentua ajak buka kat umah. Apalagi kan.. tak yah nak mikir nak masak apa or nak makan apa untuk buka. Kitorang takat singgah Giant beli tembikai, and singgah kat gerai air tebu sebab adik ipar kirim air tebu. Masih tidak ke pasar juadah, yach.
Sampai rumah mentua, mak mentua aku masih bergelumang di dapur. Banyak lagi benda yang berapa nak setel untuk berbuka. Katanya dia masak dari kul 5. Anak menantu yang baik ni gerak dari umah kul 6 gitu! Kekekeke.. Tapinya, dia masak, pajeri yang agak remeh tu, bergedil yang agak remeh tu, kuah sampai 2 jenis, pastu buat kueh gulung lagi.. Padan le lama. Tu tak masuk lauk lain untuk pak mentua lak. Pak mentua aku ni, diet conscious. So lain food dia. Makanya aku pun kena step in le tolong dia. Idak le banyak lagi nak buat pun. Tapi aku jadik penat tengok benda yang dia buat tu. Dia dah le tak berapa nak larat. And nak makan pun bukan ramai, tapi tulah kan.. semangat masak tu tinggi lak. Anyway, sempat le siap suma untuk buka.
Huh? Aku masih lagi cite pasal food? Kekekeke.. Yelah.. sungguh tak buat apa pun sepanjang beberapa hari. Tudung yang nak beli, tak beli lagi. Kuih yang nak beli, tak beli lagi. Sampin yang nak beli, tak beli lagi. Hampeh. Padahal boleh buat tu suma in the past few days, kan? Hish!
Oh.. benonya, aku tulis pasal aku buka kat mana ni, untuk ingatkan aku.. Dulu aku selalu rasa macam tak berapa banyak hari benonya aku buka kat umah, tapi tak ingat kat mana aku buka. So in summary, for the last 7 days puasa, aku buka kat: 1 - Semban, 2 - umah mentua, 3 - umah, 4 - Le Meridien, 5 - umah, 6 - The Loaf, 7 - umah mentua. There you go! Cuma 2 hari je kat umah so far! Hik!
Alrighty. Till then!
Angah
Thursday, 4 September 2008
Food again!
Semalam, baru le first time aku buka kat umah sendiri. First day kat Semban, second kat umah in law, and semalam kat umah aku. Hari ni lak, kat Le Meridien! Hik! Tuu diaa yang tanak makan luar, kan. Nak buat camana.. tuntutan keje. Buka puasa dengan ofismate. Kena le aku pegi.. pehal le pulak aku sorang tanak pegi, kan. So layan je le.
Since semalam first day aku buka kat umah, first time gak le aku masak untuk buka. Aku sampai rumah, adik aku dah buat sayur goreng and ikan goreng taucu. Ada sikit sotong dalam fridge and laki aku nak soh buat masak sambal. Tapinya, si Alia nak sotong gak. So tak leh le aku buat sambal, and Uncle dia terpaksa le beralah. Aku masakkan sotong masak kicap. Fair, suma leh makan. Pastu, bukak fridge, tengok ada banyak lauk semalamnya. Ada sadin, ada masak lemak kobis, ada nugget. Aku kuarkan sadin and lemak kobis, hangatkan. Setel lagi lauk. Then, aku goreng sikit ikan masin. Laki aku nak belajar-belajar makan peria katak, untuk kesihatan. So aku hiriskan peria tu, campur bawang hiris, boh kicap. Setel. Ada lak kopok lekor yang aku beli ntah trip yang mana ntah ke Kemaman dulu. So goreng lak kopok! Tuu dia aih! Berapa lauk ada?? Kekekekeke! Penuh meja!
Tapi, since tak pegi pun pasar juadah, idak le ada manisan bagai. Air pun takde air sejuk. I ols suka gitu. Laki aku teringin nak air sirap. Aku kata, boleh.. tapi aku akan buatkan segelas je so that dia tak bertambah nanti. Nanti bloated le perut. Last-last, tak jadik nak air sejuk. Nak air Milo panas je. Bagus gitu!
Lepas makan, though lauk tak seberapa tu, mata punya le ralit! Haiyo! For the past few days, memang kelopak mata bagai ditarik-tarik soh tutup. Camana tu eh?? Idak le makan kenyang-kenyang. Nasi sikit and tak bertambah pun. Hish! Takkan setan kot?? Kekekekeke..
Sahur pun cuma Milo secawan, kurma and roti. Setel.
Hari ni, tatau le camana kat Le Meridien nanti. Nanti kalau rajin, esok aku update. Till then, aku nak kemas-kemas and melepak mentara tunggu berbuka! Hik!
Angah
Since semalam first day aku buka kat umah, first time gak le aku masak untuk buka. Aku sampai rumah, adik aku dah buat sayur goreng and ikan goreng taucu. Ada sikit sotong dalam fridge and laki aku nak soh buat masak sambal. Tapinya, si Alia nak sotong gak. So tak leh le aku buat sambal, and Uncle dia terpaksa le beralah. Aku masakkan sotong masak kicap. Fair, suma leh makan. Pastu, bukak fridge, tengok ada banyak lauk semalamnya. Ada sadin, ada masak lemak kobis, ada nugget. Aku kuarkan sadin and lemak kobis, hangatkan. Setel lagi lauk. Then, aku goreng sikit ikan masin. Laki aku nak belajar-belajar makan peria katak, untuk kesihatan. So aku hiriskan peria tu, campur bawang hiris, boh kicap. Setel. Ada lak kopok lekor yang aku beli ntah trip yang mana ntah ke Kemaman dulu. So goreng lak kopok! Tuu dia aih! Berapa lauk ada?? Kekekekeke! Penuh meja!
Tapi, since tak pegi pun pasar juadah, idak le ada manisan bagai. Air pun takde air sejuk. I ols suka gitu. Laki aku teringin nak air sirap. Aku kata, boleh.. tapi aku akan buatkan segelas je so that dia tak bertambah nanti. Nanti bloated le perut. Last-last, tak jadik nak air sejuk. Nak air Milo panas je. Bagus gitu!
Lepas makan, though lauk tak seberapa tu, mata punya le ralit! Haiyo! For the past few days, memang kelopak mata bagai ditarik-tarik soh tutup. Camana tu eh?? Idak le makan kenyang-kenyang. Nasi sikit and tak bertambah pun. Hish! Takkan setan kot?? Kekekekeke..
Sahur pun cuma Milo secawan, kurma and roti. Setel.
Hari ni, tatau le camana kat Le Meridien nanti. Nanti kalau rajin, esok aku update. Till then, aku nak kemas-kemas and melepak mentara tunggu berbuka! Hik!
Angah
Wednesday, 3 September 2008
Of nafsu
Betullah kata seseorang itu kan.. puasa ni sungguh sinonim dengan food! Instead of tak makan, time ni lah suma terhegeh-hegeh cite pasal resepi, google resepi, cite kat tv pun banyak pasal memasak, apatah lagi pasar juadah as well as buffet Ramadhan, kan?? Kat ofis lak, dok sembang pasal apa nak masak untuk buka, apa kuih nak beli etc. Kalau tak tu, takde le pulak busy cite pasal food. Moskel aku. Nape eh? Walhal, hari-hari biasa, makan gak, kan? Yang biasa masak hari-hari kat umah tu, time puasalah takde idea nak masak apa. Kalau hari lain, mana dapat menu nak masak apa? Apa yang berubah? Bukan patutnya lagi senang sebab makan dua kali je ke? Eh, aku moskel ni, termasuk le tentang diri sendiri yach! Jangan ada lak ingat aku menyindir! Kekekeke.. Hampunlah kan kot terasa.. memang le takde niat nak sindir.
-----
Semalam aku buka puasa kat umah mentua. Adik-adik laki aku yang berdua tu ada, so kitorang buka le sesama. Before that, beli kek sempena birthday adik dia yang second which was last week. Tapi tak buat apa-apa celebration sebab nak tunggu adik yang bongsu available. Kek yang dibeli cuma chiskek buatan Jusco je. Kecik je saiz dia, tapi sedap kan. Cukuplah. Kalau ikut hati, nak gak beli kek SR tapi, sapa lak nak pulun kasi habis sebijik kek di bulan puasa. So bawak le bertenang.
Adik ipar yang bongsu tu lak, time kitorang pegi pasar juadah, macam-macam yang dia nampak, macam-macam yang dia nak beli. Plan cuma nak beli ayam golek je, tapi bila sampai pasar tu, macam-macam yang diteringinnya. Tu le masalah kalau gi pasar tu. Nasib masih terkawal lagi nafsu tu. Aku cuma beli kurma je untuk stok kat umah. Syukur masih berjaya menahan nafsu.
And semalam jugak menduga kesabaran aku dengan jem nak balik ke rumah. Bukan kat KL jemnya tapi kat area rumah. From my house ke umah in law aku yang boleh sampai dalam 5 minit je sebab banyak belok-belok, ended up dekat 20 minit kot! Jem bangat sebab ada pasar in between our places! Givap aku! Not of the pasar, tapi of orang-orang yang takde sense yang nak ke pasar tu, yang suka je campak kete and motor diorang wherever they like! Hadoilah kan! Grrrr..!!! Kurang pahala aku dok nyumpah orang tu suma.
-----
Dalam pada kemalasan melanda, aku layan gak bersahur bersama laki ku. Yelah, pahala nak kaut dalam keadaan totality, kan. Though benonya malas tu lebih untuk bersahur, aku gagahkan jugak bangun. Lagipun, laki aku bukan nak makan nasi pun. Takat nak makan roti dengan Milo je. Tu pun, kalau aku tak mampu buat untuk laki, saje je le kan!
Hopefully, aku akan tetap rajin untuk bangun bersahur dengan laki aku and sediakan apa yang patut untuk dia. Tu pun on a diet mission gak tu. Hopefully, susut le sikit perut tu by the end of Ramadhan kalau control makan macam the past few days.
----
Bila tengok entry Anne pasal hijab tu, terusss aku teringat kat laki aku. Laki aku tu, dah lama dok soh aku berpesen dengan tudung. Dia bosan tengok aku asik-asik dengan tudung bawal aku, or tudung kebanyakan aku. Syian dia! Aku bukan tanak berpesen, tapi tulah kan.. aku bukan boleh mula. Kang nak beli tudung, kena carik baju/suar. Dah carik baju/suar, nak carik henbeg. Dah carik henbeg, nak carik kasut. Tu yang payah. Tu yang aku ni kalau gi ofis cuma berbaju kurung je sebab tudung aku untuk baju kurung, fixed.. semata-mata nak mengurangkan jenuh nak matchingkan benda yang limited. Tapi bila tengok sites lepas baca blog Anne, sungguh aku teruja nak carik benda tu suma. Teringat aku satu beg Liz Clairborne yang aku jumpa hari tu.. Sempat rasa nyesal tak beli! Err.. shopping lagi ka?? Mampos!
Angah
-----
Semalam aku buka puasa kat umah mentua. Adik-adik laki aku yang berdua tu ada, so kitorang buka le sesama. Before that, beli kek sempena birthday adik dia yang second which was last week. Tapi tak buat apa-apa celebration sebab nak tunggu adik yang bongsu available. Kek yang dibeli cuma chiskek buatan Jusco je. Kecik je saiz dia, tapi sedap kan. Cukuplah. Kalau ikut hati, nak gak beli kek SR tapi, sapa lak nak pulun kasi habis sebijik kek di bulan puasa. So bawak le bertenang.
Adik ipar yang bongsu tu lak, time kitorang pegi pasar juadah, macam-macam yang dia nampak, macam-macam yang dia nak beli. Plan cuma nak beli ayam golek je, tapi bila sampai pasar tu, macam-macam yang diteringinnya. Tu le masalah kalau gi pasar tu. Nasib masih terkawal lagi nafsu tu. Aku cuma beli kurma je untuk stok kat umah. Syukur masih berjaya menahan nafsu.
And semalam jugak menduga kesabaran aku dengan jem nak balik ke rumah. Bukan kat KL jemnya tapi kat area rumah. From my house ke umah in law aku yang boleh sampai dalam 5 minit je sebab banyak belok-belok, ended up dekat 20 minit kot! Jem bangat sebab ada pasar in between our places! Givap aku! Not of the pasar, tapi of orang-orang yang takde sense yang nak ke pasar tu, yang suka je campak kete and motor diorang wherever they like! Hadoilah kan! Grrrr..!!! Kurang pahala aku dok nyumpah orang tu suma.
-----
Dalam pada kemalasan melanda, aku layan gak bersahur bersama laki ku. Yelah, pahala nak kaut dalam keadaan totality, kan. Though benonya malas tu lebih untuk bersahur, aku gagahkan jugak bangun. Lagipun, laki aku bukan nak makan nasi pun. Takat nak makan roti dengan Milo je. Tu pun, kalau aku tak mampu buat untuk laki, saje je le kan!
Hopefully, aku akan tetap rajin untuk bangun bersahur dengan laki aku and sediakan apa yang patut untuk dia. Tu pun on a diet mission gak tu. Hopefully, susut le sikit perut tu by the end of Ramadhan kalau control makan macam the past few days.
----
Bila tengok entry Anne pasal hijab tu, terusss aku teringat kat laki aku. Laki aku tu, dah lama dok soh aku berpesen dengan tudung. Dia bosan tengok aku asik-asik dengan tudung bawal aku, or tudung kebanyakan aku. Syian dia! Aku bukan tanak berpesen, tapi tulah kan.. aku bukan boleh mula. Kang nak beli tudung, kena carik baju/suar. Dah carik baju/suar, nak carik henbeg. Dah carik henbeg, nak carik kasut. Tu yang payah. Tu yang aku ni kalau gi ofis cuma berbaju kurung je sebab tudung aku untuk baju kurung, fixed.. semata-mata nak mengurangkan jenuh nak matchingkan benda yang limited. Tapi bila tengok sites lepas baca blog Anne, sungguh aku teruja nak carik benda tu suma. Teringat aku satu beg Liz Clairborne yang aku jumpa hari tu.. Sempat rasa nyesal tak beli! Err.. shopping lagi ka?? Mampos!
Angah
Tuesday, 2 September 2008
Puasa ramblings
Time puasa ni, aku selalu teringat zaman puasa kat asrama dulu. Those were the years when bulan puasa tu ialah sesuatu yang memeritkan. Jenuh. Tapi, at the same time, kat sanalah aku rasa first time aku berterawih. Bukan nak, tapi kena paksa. Pahala ada ke tak, aku tak pasti. Tapi yang pasti, aku pernah tertido time solat tu, time sujud. Orang dah sujud dua kali, aku sekali je. Baekkk punya. Muahahaha! Tapinya, kalau tak kerana aku dok kat asrama tu, entah-entah banyak lagi ilmu agama ni aku tak tau. Not that aku pandai sangat sekarang ni kan.. tapi better than I was before. So that's the good thing about it.
Time buka, jenuh gak. Dewan makan bukak seawal tidak. Kul 5 aku rasa dah leh amik makanan. Kalau lambat kang, tinggal saki baki je. Tak pun, food abih. Pastu, hidang kat atas meja makan. Book tempat. Kang tak book, takde le tempat nak makan. Dewan makan bukan le besau sangat pun. Aku tak sure muat ke tak suma students sekaligus gitu. Pastu, kena carik kertas ke hape ke untuk tutup food tu. Tak kang makan telur lalat instead of telur ikan, kan. Pastu, dok le hadap makanan tu. Lama lagi weh nak tunggu buka.
Time dah senior, kitorang ada gak amik food, bawak balik asrama and buka kat asrama je. Setel.
Lepas buka, balik bilik, maghrib. Then tak lama pastu isyak and terawih. Aku givap bila time diimamkan oleh cikgu or kakak yang pakat baca pelan-pelan. Adehhh makk! Tatau apa yang ada kat otak aku time tu le kan.
Time sahur lak, awal gak. Aku tak ingat pukul berapa. Tapinya, yang aku tak suka, kena bersiap lengkap untuk sahur. Yelah, takkan nak pakai baju tido ke dewan makan, kan. Harus kena berbaju kurung bagai. Adehh.. Seawal pagi nak kena bersiap gitu. Tu yang selalu skip je sahur. Tak larat, you!
Petang, ada tadarus. Ini pun, tak penah aku tau apa kebendanya, hence tak penah buat pun before masuk asrama. Everyone dibahagikan kepada beberapa orang dalam kumpulan. Kena geng ramai yang ngaji sambil ngeja, jenuhhh! Aku idak le lancar nau ngaji, tapi ramai lagi yang aku rasa slow ngaji ni. So kena le layan. Tunggu. Target harus le nak khatam satu Quran dalam satu bulan. Tapi, aku tak rasa it materialised pun kot. Hik!
Tu yang aku rasa, sungguh trauma sekali tiap kali bulan puasa muncul kat asrama tu. Yang best time puasa is bila ada kat rumah dengan parents aku. Even now, dah jadik bini orang pun, aku still mendambakan waktu puasa kat umah parents aku. Or, dengan parents aku. Tak kisah lah kalau lauk tu tak banyak, or takde kuih. Tetap best. And aku kagumi Emak aku tu yang sentiasa tabah masak untuk buka and siapkan untuk sahur. Kalau sahur tu, dah settle suma baru dia gerakkan kitorang untuk makan. Selalu aku bercita-cita nak jadik macam dia bila aku kawen.
Now dah kawen masuk tahun kedua ni.. so far tahun ni lum lagilah aku masak untuk laki aku sebab hari tu puasa kat umah parents aku. Tapi last year, aku rasa almost tiap hari aku masak untuk buka. Not too bad, aku rasa. Hopefully, kerajinan aku masih ada lagi tahun ini.
And I don't wish untuk buka kat luar. Leceh. Dulu-dulu masa mula-mula keje, excited nak buka kat luar. Suka nak makan buffet. Now ni, adehhh.. kosser aku nak layan. Selagi boleh elak, elak. Too troublesome, for me.
Pasar juadah lak.. last year aku rasa aku pegi during the last few days puasa je kot. Time dah nak raya dah. Saje gi jengok. Tu pun, sekali pegi habis berpuluh ringgit. Idak le sedap mana pun, tapi kalau dah tengok apa yang terjual tu, temptation ada. Tu yang malas tu. So kali ini, aku akan control trip aku ke pasar juadah. Di samping berjimat, leh le control sikit food intake. Hopefully, tercapai.
Alrighty. Selamat beramal semua!!
Angah
Time buka, jenuh gak. Dewan makan bukak seawal tidak. Kul 5 aku rasa dah leh amik makanan. Kalau lambat kang, tinggal saki baki je. Tak pun, food abih. Pastu, hidang kat atas meja makan. Book tempat. Kang tak book, takde le tempat nak makan. Dewan makan bukan le besau sangat pun. Aku tak sure muat ke tak suma students sekaligus gitu. Pastu, kena carik kertas ke hape ke untuk tutup food tu. Tak kang makan telur lalat instead of telur ikan, kan. Pastu, dok le hadap makanan tu. Lama lagi weh nak tunggu buka.
Time dah senior, kitorang ada gak amik food, bawak balik asrama and buka kat asrama je. Setel.
Lepas buka, balik bilik, maghrib. Then tak lama pastu isyak and terawih. Aku givap bila time diimamkan oleh cikgu or kakak yang pakat baca pelan-pelan. Adehhh makk! Tatau apa yang ada kat otak aku time tu le kan.
Time sahur lak, awal gak. Aku tak ingat pukul berapa. Tapinya, yang aku tak suka, kena bersiap lengkap untuk sahur. Yelah, takkan nak pakai baju tido ke dewan makan, kan. Harus kena berbaju kurung bagai. Adehh.. Seawal pagi nak kena bersiap gitu. Tu yang selalu skip je sahur. Tak larat, you!
Petang, ada tadarus. Ini pun, tak penah aku tau apa kebendanya, hence tak penah buat pun before masuk asrama. Everyone dibahagikan kepada beberapa orang dalam kumpulan. Kena geng ramai yang ngaji sambil ngeja, jenuhhh! Aku idak le lancar nau ngaji, tapi ramai lagi yang aku rasa slow ngaji ni. So kena le layan. Tunggu. Target harus le nak khatam satu Quran dalam satu bulan. Tapi, aku tak rasa it materialised pun kot. Hik!
Tu yang aku rasa, sungguh trauma sekali tiap kali bulan puasa muncul kat asrama tu. Yang best time puasa is bila ada kat rumah dengan parents aku. Even now, dah jadik bini orang pun, aku still mendambakan waktu puasa kat umah parents aku. Or, dengan parents aku. Tak kisah lah kalau lauk tu tak banyak, or takde kuih. Tetap best. And aku kagumi Emak aku tu yang sentiasa tabah masak untuk buka and siapkan untuk sahur. Kalau sahur tu, dah settle suma baru dia gerakkan kitorang untuk makan. Selalu aku bercita-cita nak jadik macam dia bila aku kawen.
Now dah kawen masuk tahun kedua ni.. so far tahun ni lum lagilah aku masak untuk laki aku sebab hari tu puasa kat umah parents aku. Tapi last year, aku rasa almost tiap hari aku masak untuk buka. Not too bad, aku rasa. Hopefully, kerajinan aku masih ada lagi tahun ini.
And I don't wish untuk buka kat luar. Leceh. Dulu-dulu masa mula-mula keje, excited nak buka kat luar. Suka nak makan buffet. Now ni, adehhh.. kosser aku nak layan. Selagi boleh elak, elak. Too troublesome, for me.
Pasar juadah lak.. last year aku rasa aku pegi during the last few days puasa je kot. Time dah nak raya dah. Saje gi jengok. Tu pun, sekali pegi habis berpuluh ringgit. Idak le sedap mana pun, tapi kalau dah tengok apa yang terjual tu, temptation ada. Tu yang malas tu. So kali ini, aku akan control trip aku ke pasar juadah. Di samping berjimat, leh le control sikit food intake. Hopefully, tercapai.
Alrighty. Selamat beramal semua!!
Angah
Subscribe to:
Posts (Atom)