Masa dengar kat radio recently pasal 14 Mat Rempit bergaduh dan berbunuh-bunuhan hanya kerana sorang pompuan, aku bagi le komen aku kat An.. as usual it took place on our way to work.
"Sabo je le kan.. gaduh camtu sekali hanya kerana sorang pompuan kan.. Kalau I, takde masa le nak layan.. Kalau dah orang lain nak, bagi je le.. Kosser gaduh-gaduh..". Tu kata aku.
Then An lak kata, "Yelah.. Sumanya sebab pompuan lah.. Pembunuhan pertama kat muka bumi ni dulu pun kerana pompuan. Manusia terkeluar dari syurga pun kerana pompuan. Pompuan ni evil tau..".
"So I ni evil le ye?", soalan trick le tu kan.
"Takk.. you baikkkk.. Hahahahahaha...!!"
Kekekekeke.. Ahkak baik, dek non!! Ahkak baikkkkk...!!! Ahak!
Angah
Cetusan hati, ilham jiwa, luahan rasa, tarian jari, sulaman kata, tersebut cerita..
Wednesday, 29 August 2007
Tuesday, 28 August 2007
Lelaki Ini
Hari tu dalam paper ada gambo Anuar Z*in beso sangat. Aku terdrool lak tengok gambo dia. Dengan rambut dia tersisir rapi, dengan senyum yang ala tak senyum, dengan mata dia.. aduh! Kekekekeke!! Well, idok le sampai meleleh air liur gitu, tapi aku kagumi rupa dia tu. Ensem di mata aku. Walaupun kalau dia nyanyi tu aku bosan gak le bila tengok mimik muka dia, or bila dia over meleweh melagukan lagu-lagu tu, tapi dia still ensem. An tengok aku, gelak je.
Semalam, masa cite pasal album baru dia, An tanya aku, "Kalau letak Anuar dengan I, sapa yang you akan pilih?". Muahahahahahaha!! Sebelum jawab, aku gelak besau dulu. Dia pun sama. "Semestinya Anuar", jawab aku tanpa ragu-ragu. Kekekekeke!! Well, Anuar dek nonnn!! Anuar!! Pastu An kata, sampai hati aku buat camtu kat dia.. Hahahahahaha.. tapi gelak lagi le kan. Yelah, dia nak soh aku pilih antara dia dengan Anuar. Aku kata, tu secara logik, kalau compare dari segi fizikal je tu. Tu kalau aku tak kenal hati budi dia dengan Anuar. Tapi, kalau aku kenal hati budi Anuar, entah-entah aku still pilih Anuar.. Hahahahahaha! Tension mamat!
Pastu, tanya lagi aku.. kalau between Anuar dengan Tony Eusoff, sapa yang aku akan pilih. Gementar aku! Hahahahaha.. Tak leh nak pilih.. rambang mata.. Camana tu nak pilih? Dua-dua pun nakkkkk.. Kekekekeke!!
Pastu, aku kata le.. yelah kan.. kot dia letak aku sebelah model cantik-cantik.. katalah sebelah Nat*sha Hudson ke, Maya K*rin ke.. tak logik le dia akan pilih aku. Dia kata, tak, dia akan still pilih aku! Kekekekekeke!! Harus le aku tak caya. Tu suma omongan kosong belaka le tu kan.. Dasar...!
Apa-apa pun, yang pasti, Tuhan telah jodohkan aku dengan dia.. Kalau aku ni asalnya laut, dia ni asalnya langit sekalipun, kalau Tuhan kata itulah jodoh aku, maka akan jumpa jugak le dia dengan aku.. Moga jodoh ini kekal abadi bahagia selamanya dalam keredhaan Allah. Amin.
Angah
Semalam, masa cite pasal album baru dia, An tanya aku, "Kalau letak Anuar dengan I, sapa yang you akan pilih?". Muahahahahahaha!! Sebelum jawab, aku gelak besau dulu. Dia pun sama. "Semestinya Anuar", jawab aku tanpa ragu-ragu. Kekekekeke!! Well, Anuar dek nonnn!! Anuar!! Pastu An kata, sampai hati aku buat camtu kat dia.. Hahahahahaha.. tapi gelak lagi le kan. Yelah, dia nak soh aku pilih antara dia dengan Anuar. Aku kata, tu secara logik, kalau compare dari segi fizikal je tu. Tu kalau aku tak kenal hati budi dia dengan Anuar. Tapi, kalau aku kenal hati budi Anuar, entah-entah aku still pilih Anuar.. Hahahahahaha! Tension mamat!
Pastu, tanya lagi aku.. kalau between Anuar dengan Tony Eusoff, sapa yang aku akan pilih. Gementar aku! Hahahahaha.. Tak leh nak pilih.. rambang mata.. Camana tu nak pilih? Dua-dua pun nakkkkk.. Kekekekeke!!
Pastu, aku kata le.. yelah kan.. kot dia letak aku sebelah model cantik-cantik.. katalah sebelah Nat*sha Hudson ke, Maya K*rin ke.. tak logik le dia akan pilih aku. Dia kata, tak, dia akan still pilih aku! Kekekekekeke!! Harus le aku tak caya. Tu suma omongan kosong belaka le tu kan.. Dasar...!
Apa-apa pun, yang pasti, Tuhan telah jodohkan aku dengan dia.. Kalau aku ni asalnya laut, dia ni asalnya langit sekalipun, kalau Tuhan kata itulah jodoh aku, maka akan jumpa jugak le dia dengan aku.. Moga jodoh ini kekal abadi bahagia selamanya dalam keredhaan Allah. Amin.
Angah
Monday, 27 August 2007
Main kutu babi
Bulan lepas, last bulan aku main kutu dengan anak-anak kutu yang maha degil ni. Well, idak le suma degil, tapi kalau dah majoriti degil, gamaknya dikira degil le tu. Macam-macam degil ada. Fenin aku. Masa aku volunteer nak jadik mak kutu dulu, aku tak expect le macam-macam kejadian boleh berlaku.. Alah, main kutu dengan budak-budak ni je kan.. How difficult can it be.. Or so i thought..
Yang main kutu, ofkos aku sebagai mak kutu, Delinn, Limah, Fara, Arc, Yam, Puteri, Lis dan MM. Kitorang main, 'satu nama' 50 hengget. Ada yang main satu nama, ada yang dua nama, ada yang tiga nama. To those yang tak paham apa maksud 'satu nama' ni, sendiri carik info le ye. Ahkak malas mau kasi explain kat sini! Ahak! Kitorang mula main awal Januari hari tu, and abih awal Ogos.
Mula-mula, aku ingat suma orang paham le kan camana nak main kutu. Sekali, bila sekor anak kutu ni soal aku, "Boleh tak aku bayar terus lumpsum untuk 8 bulan?", makanya aku tau le yang ada yang tatau main kutu tapi nak main. Kalau nak kasi lumpsum, tu dah macam letak kat fixed deposit le kan.. cuma takde interest je! Sabo je le. Takpe, there's always a beginning untuk tiap sesuatu tu kan.. Takpe, so aku kasi satu email explain. Tatau dia baca ke tak itu email, tapi yang penting, aku dah cuba untuk explainkan. Rupanya, still ada yang tak paham. Adeh.
First month, takde hal. Aku yang dapat. And suma masih 'ingat' yang diorang main kutu. Suma punctual masuk duit. Walaupun ada sorang yang malas nak masukkan duit ke bank aku (Limah le tu), and nak aku kutip kat dia, tapi ujung-ujung, dia masukkan gak duit tu. Dasar anak kutu mula nak tunjuk belang..
Second month, ok lagi. Delinn dapat. Delinn main dua nama, and dia nak amik duit kutu tu lumpsum dalam bulan yang sama. So senang kira.
Third month, aku mula fenin. Limah dengan Fara dapat. Both main dua nama, tapi nak amik bulan lain-lain. Aku lost kejap as to how much I should collect and how much they should get. Tengah aku fenin gitu, si Limah dengan bangganya bagitau yang dia nak gak bayar untuk bulan tu so that dia boleh rasa dia dapat 'lebih' sikit, boleh?? Padahal duit sendiri tu! Saje je nak kasi aku susah tau! Saje je nak kasi aku fenin! Nasib baik matematik aku tak lemah. Boleh figure out berapa dia patut dapat, and berapa Fara patut dapat. Fara ni baik.. berserah je. Suka aku! Ni contoh anak kutu yang baik, occayy!!
Fourth month, Lis dengan Arc dapat. Dengan diorang ni pun tak banyak fenin. Sebab diorang main satu nama je. Cuma Lis tu, dia suka bayar dua bulan sekali. Tapi takpe.. dia selalu kasi tau aku alkisah payment dia. So aku still leh keep track on it. Dia jugak seorang anak kutu yang baik. Arc pun sama baik. Aku ni, since masuk bulan ketiga, aku dah lost dah sapa bayar and sapa tak. Aku tau, aku mintak je diorang ni bayar, pastu aku make sure anak-anak kutu yang patut dapat, dapat.
Fifth month, Fara dengan Puteri dapat. Puteri ni, excited gila bila tiba turn dia. Awal-awal lagi dah harrass aku mintak duit dia. Sabo je le. Aku lak, yang senang digegar dek anak kutu, terpaksa pasrah dengan gegaran Puteri. Penat aku khabarkan kat dia yang tak suma dah bayar, tapi dia umpama puteri kayangan, tak paham gitu bahasa alam. Sengkak. Tapinya, memang dah perjanjian syaitan dulu camtu kan.. duit kena bayar before the last day of the month, and kutu akan dapat pada early of the month. So aku pasrah je le.
Sixth month, Puteri dengan Yam dapat. Puteri dah mula harrass aku awal-awal macam the month before. Takpe, aku dah sedia. Yam lak, dengan bangganya bayar gak untuk bulan tu walaupun turn dia dapat! Aku sengkak. Dah le dia main tiga nama! Makanya banyak le dia bayar, kan. Bagus in the sense that aku boleh pacify Puteri awal-awal. Tapi yang tak bagusnya, aku kena pulangkan duit Yam tu nanti, plus bagi lagi duit kat dia! Fenin dek non!!! Ahkak fenin! Ahkak nak pulangkan time tu gak duit dia, tapi dia soh simpan dulu.. advance payment gitu. Advance hotak le kan.. dia dah tak yah bayar langsung dah sampai ke hujung.. so advance apa tu?? Adeh. Donia.. donia.. apa nak jadik dengan ini donia.. *Quote Mak Enon dalam cite Keluarga 69* Meroyan ahkak tau!!
Seventh month, MM dengan Yam dapat. Ni sama haru. Dua-dua sama! Both bayar gak untuk bulan ni!! Aku stress!! Aku stresssss!! Yam tak paham bahasa sangat-sangat, MM lak lost dalam dunia dia sendiri. MM aku leh mahapkan le kan.. dia main satu nama. So kalau dia bayar bulan tu, the following month dia tak yah bayar lagi.. kira advance payment. Acceptable. Tapi si Yam ni very der tau! Aku dah tak sanggup simpan duit dia, makanya aku pulangkan duit dia beserta duit yang dia patut dapat. Aku kena bagi dia 800 hengget bulan tu! Sengkek aku rasa!! Mampos! Walaupun tu duit Yam, tapi since dah dok kat dalam akaun aku, sengkek dan sengkak rasanya kasi 800 sekaligus. Gilos!
Eight month, Yam dengan Limah dapat. Yang ni, awal-awal lagi aku udah warning Yam jangan bayar. Nasib baik dia faham bahasa dah. Dalam pada Yam dah paham bahasa, kutu Puteri tanya aku sesuatu yang buat aku stress.. dia dok ingat orang dah abih main kutu, boleh?? Pastu tak sure yang dia bayar ke tak bulan sebelumnya?? Pastu tanya aku kalau dia ada miss bayar?? Uwaaaaaaaaaa!! Stress mek, stressss!! Adeh. Meroyan pun tiada gunanya. Aku redho. Aku halalkan je le kalau sebelum ni dia tak bayar. Mek pasrah u olsssss!! Mek pasrah!!! *kesat airmata*
Nasib le sekarang dah abih dah kutu ni. Stres aku pun abih. Kekekekekeke! Pasni, aku tak sanggup jadik mak kutu lagi dah dengan diorang ni. Nak main boleh, tapi jadik mak kutu tu... adehhh.. adehhh.. ampunnn... kekekekekekeke!! Jeran tau, jeran! Suma anak kutu naik kepala.. tu pasal le namanya, 'anak kutu'!! Abih mak kutu kena pijak. Gilos. Pasni, kena carik mak kutu yang keras sikit kalau nak main pun. Yang jenis laung sikit je, anak kutu dengar dan ketaq.. kekekekeke!! Sapa tu yang layak?? Entah. Iza layak kot.. dia kena main lak next time, and jadik mak kutu. Harus aku ketaq kalau dia sound. Aku le kan.. yang lain, aku tatau! Hahahahahaha!! Kalau dah dasar ketegaq, tak leh le nak kata apa..
As of now, mak kutu ini dah retired. Lega.
Mak kutu, signing off...
Angah
Yang main kutu, ofkos aku sebagai mak kutu, Delinn, Limah, Fara, Arc, Yam, Puteri, Lis dan MM. Kitorang main, 'satu nama' 50 hengget. Ada yang main satu nama, ada yang dua nama, ada yang tiga nama. To those yang tak paham apa maksud 'satu nama' ni, sendiri carik info le ye. Ahkak malas mau kasi explain kat sini! Ahak! Kitorang mula main awal Januari hari tu, and abih awal Ogos.
Mula-mula, aku ingat suma orang paham le kan camana nak main kutu. Sekali, bila sekor anak kutu ni soal aku, "Boleh tak aku bayar terus lumpsum untuk 8 bulan?", makanya aku tau le yang ada yang tatau main kutu tapi nak main. Kalau nak kasi lumpsum, tu dah macam letak kat fixed deposit le kan.. cuma takde interest je! Sabo je le. Takpe, there's always a beginning untuk tiap sesuatu tu kan.. Takpe, so aku kasi satu email explain. Tatau dia baca ke tak itu email, tapi yang penting, aku dah cuba untuk explainkan. Rupanya, still ada yang tak paham. Adeh.
First month, takde hal. Aku yang dapat. And suma masih 'ingat' yang diorang main kutu. Suma punctual masuk duit. Walaupun ada sorang yang malas nak masukkan duit ke bank aku (Limah le tu), and nak aku kutip kat dia, tapi ujung-ujung, dia masukkan gak duit tu. Dasar anak kutu mula nak tunjuk belang..
Second month, ok lagi. Delinn dapat. Delinn main dua nama, and dia nak amik duit kutu tu lumpsum dalam bulan yang sama. So senang kira.
Third month, aku mula fenin. Limah dengan Fara dapat. Both main dua nama, tapi nak amik bulan lain-lain. Aku lost kejap as to how much I should collect and how much they should get. Tengah aku fenin gitu, si Limah dengan bangganya bagitau yang dia nak gak bayar untuk bulan tu so that dia boleh rasa dia dapat 'lebih' sikit, boleh?? Padahal duit sendiri tu! Saje je nak kasi aku susah tau! Saje je nak kasi aku fenin! Nasib baik matematik aku tak lemah. Boleh figure out berapa dia patut dapat, and berapa Fara patut dapat. Fara ni baik.. berserah je. Suka aku! Ni contoh anak kutu yang baik, occayy!!
Fourth month, Lis dengan Arc dapat. Dengan diorang ni pun tak banyak fenin. Sebab diorang main satu nama je. Cuma Lis tu, dia suka bayar dua bulan sekali. Tapi takpe.. dia selalu kasi tau aku alkisah payment dia. So aku still leh keep track on it. Dia jugak seorang anak kutu yang baik. Arc pun sama baik. Aku ni, since masuk bulan ketiga, aku dah lost dah sapa bayar and sapa tak. Aku tau, aku mintak je diorang ni bayar, pastu aku make sure anak-anak kutu yang patut dapat, dapat.
Fifth month, Fara dengan Puteri dapat. Puteri ni, excited gila bila tiba turn dia. Awal-awal lagi dah harrass aku mintak duit dia. Sabo je le. Aku lak, yang senang digegar dek anak kutu, terpaksa pasrah dengan gegaran Puteri. Penat aku khabarkan kat dia yang tak suma dah bayar, tapi dia umpama puteri kayangan, tak paham gitu bahasa alam. Sengkak. Tapinya, memang dah perjanjian syaitan dulu camtu kan.. duit kena bayar before the last day of the month, and kutu akan dapat pada early of the month. So aku pasrah je le.
Sixth month, Puteri dengan Yam dapat. Puteri dah mula harrass aku awal-awal macam the month before. Takpe, aku dah sedia. Yam lak, dengan bangganya bayar gak untuk bulan tu walaupun turn dia dapat! Aku sengkak. Dah le dia main tiga nama! Makanya banyak le dia bayar, kan. Bagus in the sense that aku boleh pacify Puteri awal-awal. Tapi yang tak bagusnya, aku kena pulangkan duit Yam tu nanti, plus bagi lagi duit kat dia! Fenin dek non!!! Ahkak fenin! Ahkak nak pulangkan time tu gak duit dia, tapi dia soh simpan dulu.. advance payment gitu. Advance hotak le kan.. dia dah tak yah bayar langsung dah sampai ke hujung.. so advance apa tu?? Adeh. Donia.. donia.. apa nak jadik dengan ini donia.. *Quote Mak Enon dalam cite Keluarga 69* Meroyan ahkak tau!!
Seventh month, MM dengan Yam dapat. Ni sama haru. Dua-dua sama! Both bayar gak untuk bulan ni!! Aku stress!! Aku stresssss!! Yam tak paham bahasa sangat-sangat, MM lak lost dalam dunia dia sendiri. MM aku leh mahapkan le kan.. dia main satu nama. So kalau dia bayar bulan tu, the following month dia tak yah bayar lagi.. kira advance payment. Acceptable. Tapi si Yam ni very der tau! Aku dah tak sanggup simpan duit dia, makanya aku pulangkan duit dia beserta duit yang dia patut dapat. Aku kena bagi dia 800 hengget bulan tu! Sengkek aku rasa!! Mampos! Walaupun tu duit Yam, tapi since dah dok kat dalam akaun aku, sengkek dan sengkak rasanya kasi 800 sekaligus. Gilos!
Eight month, Yam dengan Limah dapat. Yang ni, awal-awal lagi aku udah warning Yam jangan bayar. Nasib baik dia faham bahasa dah. Dalam pada Yam dah paham bahasa, kutu Puteri tanya aku sesuatu yang buat aku stress.. dia dok ingat orang dah abih main kutu, boleh?? Pastu tak sure yang dia bayar ke tak bulan sebelumnya?? Pastu tanya aku kalau dia ada miss bayar?? Uwaaaaaaaaaa!! Stress mek, stressss!! Adeh. Meroyan pun tiada gunanya. Aku redho. Aku halalkan je le kalau sebelum ni dia tak bayar. Mek pasrah u olsssss!! Mek pasrah!!! *kesat airmata*
Nasib le sekarang dah abih dah kutu ni. Stres aku pun abih. Kekekekekeke! Pasni, aku tak sanggup jadik mak kutu lagi dah dengan diorang ni. Nak main boleh, tapi jadik mak kutu tu... adehhh.. adehhh.. ampunnn... kekekekekekeke!! Jeran tau, jeran! Suma anak kutu naik kepala.. tu pasal le namanya, 'anak kutu'!! Abih mak kutu kena pijak. Gilos. Pasni, kena carik mak kutu yang keras sikit kalau nak main pun. Yang jenis laung sikit je, anak kutu dengar dan ketaq.. kekekekeke!! Sapa tu yang layak?? Entah. Iza layak kot.. dia kena main lak next time, and jadik mak kutu. Harus aku ketaq kalau dia sound. Aku le kan.. yang lain, aku tatau! Hahahahahaha!! Kalau dah dasar ketegaq, tak leh le nak kata apa..
As of now, mak kutu ini dah retired. Lega.
Mak kutu, signing off...
Angah
Wednesday, 22 August 2007
Pengurusan Wang
Lately ni aku kegersangan idea le. Nak cerita pasal day to day activities pun macam malas je. Tatau nape. Kalau ikutkan, harus aku dah lama cite pasal aku dah turun in total 3.5kg since aku melancarkan perang ke atas berat badan aku. Tapi, tulah kan.. sebab malas, tak tercerita pun. Kalau ikutkan, harus aku dah lama update pasal aktiviti aku ke arah menurunkan berat ni.. control makan separa gila (sebab tak gila abih), buat sikit-sikit senaman hangat-hangat tahi ayam, buat morning walk (sekali je so far), take food supplement, dah lain-lain le. Tapi, tulah kan.. malas..
Hari ni, rasa macam nak tulis, tapi idea kurang. Then aku teringat kisah-kisah borak-borak di lorong belakang yang dah jadik macam aktiviti hot masakini. Macam-macam topik yang diborakkan (besides sesi kuis-mengkuis taik), yang kadang-kadang bersangkut paut, kekadang tidak, kekadang suma kepoh nak bercakap at the same time and ofkos kekadang kaku takde idea.
One of the topics hari tu (or bila entah diborakkan) ialah pasal pengurusan wang. 'Pengurusan' di sini bukan membawa maksud 'managing money' ye hadek-hadek, tapi more towards 'thinning the money' gitu! Kekekekekeke..!! Yelah, ahlil korum tu sumanya yang pandai-pandai menghabiskan wang kan. Makanya, idak le terurus kewangan masing-masing. Yang terurus cuma minoriti sahaja. Tu pun, rasanya sebab lum kena corrupt lagi. Mengkala lum kena corrupt ni, kena le beringat ye dek non! Kekekekekeke..!!
Aku rasa, aku ni sedari dulu kot boros berbelanja. Ever since aku mengenal erti wang. Masa aku mula keje, Abah selalu pesan kat aku, simpan duit tu.. simpan duit tu.. Bila tengok aku asik belanja je, dia sound aku. Masa tu, aku dok pikir, duit aku, suka akulah kan. Dah penat-penat keje, kena le joli. Tatau aku spend on apa ntah. Macam-macam, and that included phone bill. Masa aku bercinta dengan balak kat Singapore, phone bill aku beratus ringgit tiap bulan. Selamba badak je aku bayar. Takde hal punya. Kalau dikenang semula, memang le membazir. Tapi sebab rindu punya pasal, chenta punya pasal, time tu hati puas. Well, hanya suara pengubat rindu le katakan..
Part-part shopping toksah cakap le kan. Time aku 'kurus', lagi le gila shopping. Masa tu senang nak pilih baju. Bila badan naik sikit, kurang shopping sebab aku bosan payah nak carik pakaian yang sesuai dengan bentuk badan pear aku ni. Badan kecik, pinggang kecik, bontot lebar. So kalau beli baju, kena beli either yang hanging atas bontot, or kalau nak yang labuh, baju tu kena saiz besar or yang jenis ada split kat tepi. Bosan. Carik pants lagi le kan susah. Kalau leh muat bontot, pinggang suar tu sure longgar. Ugly jadinya and aku tak suka. That sort of 'kurangkan' kemaruk shopping aku. Tapinya, ada option lain kan.. beli kain buat baju kurung. Tu pun shopping gak tu! Pastu, mula kumpul handbag le, kasut le.. Entah apa-apa je lagi. Tu tak nak kira benda yang aku beli, tapi tak penah pakai walaupun dah beli bertahun. Pastu, yang lepas beli, aku pakai sekali dua je, pastu tak minat and bagi orang or buang je. Suma tu sebab impulse buying le tu.
Then, aku spend duit on traveling. Traveling jumpa boifren kat Singapore dulu, toksah cakap le kan. Pantang hati tergerak, aku pegi. Passport aku sentiasa dalam handbag aku masa tu. Kalau hari Jumaat je, otak dah mula memikir nak pegi ke tak. Kalau nak pegi, aku either drive, took a bus, or flight. Flight dek non! Tak kisah punya! Macam le banyak duit kan, tapi tak kira. Demi chenta le katakan! Dia datang gak ke sini, tapi dia tu boleh memendam rindu.. aku yang tak leh. So aku akan tunduk kepada kemahuan aku, and pegi Singapore. Ahak!
Bila boifren dah takde, aku sibuk melancong lak dengan kekawan. Kumpul duit sikit, pastu gi jalan. Dah gi jalan tu, kalau nampak benda berkenan, main beli je. Ada lak kawan aku sorang tu prinsip dia, "Alah, dah alang-alang kau ada sini, beli je le.. lagipun, tatau bila lagi kau nak sampai sini kan". Memang hampeh.
Bila dah kuat belanja and wang kurus, terpaksa le pulak guna credit card, kan. Credit card ni kan, masa first time nak guna je rasa risau. Sekali dah guna, dah tak takut salah sign, dah tak jadik hal dah. Rasa macam kaya raya je. Padahal, tu suma hutang tu kan! The most that I have had cuma 3 kad. Cuma tau! Not more. Tapi, sebab credit limit tinggi, 3 kad punya hutang tu banyak wehhhhhh!!!
Boifren aku dulu punyalah seorang yang penjimat. Penjimat tau, tapi tak kedekut. Dia kalau datang jumpa aku, rajin naik bas je.. bukan macam aku berlagak nak naik flight. Konon cepat, padahal idak le cepat mana as compare to naik bas kalau dihitung travel time dari rumah ke airport segala. Tapi sebab gatal konon nak cepat sampai, konon comfortable, konon apakejadahharam entah, naikkkk gak flight. Pastu, dia tak le beli kete masa mula-mula keje walaupun mampu. Naik le MRT tu. Jarang sekali naik teksi. Tapi kalau aku gi sana, aku akan gatal-gatal ajak dia naik teksi le, makan kat tempat mahal le.. sebab aku tau dia mampu. Evil sangat kan! Buruk sangat perangai aku!! Ahak!
Dia selalu pesan kat aku pasal control belanja aku. Dia siap penah buat kira-kira berapa aku rugi on bayar interest credit card per year gitu. Dia sibuk ajar aku untuk bayar hutang yang interest tinggi dulu, before settling others. In fact, dia penah tolong settlekan credit card aku dulu, sebab nak aku start fresh. Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, tu suma tak le buat aku jadik a wiser person in spending. Takkkkkkkkkk.. Kalau duit tepon tu, dia akan bayar separuh aku punya kalau banyak sangat. Tak pun, dia offer untuk call aku. Aku cuma call dia untuk soh dia call aku semula je. Boleh?? Dasar sangat kan!
Bila aku kenal An, aku ingatkan dia ni sorang yang akan boleh tolong aku control spending habit aku. Mula-mula tu, memang dia ni bukan sorang yang rajin shopping. Macam typical men kot. Gi shopping centres tu bukan sesuatu yang dia suka. Tapi, gamaknya, aku telah terinfluencekan dia, dia pun sama tersampuk angin shopping aku! Hampeh sangat!!! So now, I am married to someone yang sama je dengan aku bab-bab shopping ni. Cuma, dia ni takde credit card. Sudah serik dengan credit card punya hutang, menjadikan dia seorang yang tak punya credit card. Senang hidup. Ada duit, belanja. Takde duit, dok dendiam.
Before kawen, aku berjaya settlekan hutang credit card aku. In a way yang not advisable, tapi better than pinjam AhLong le kan. Aku refinance rumah, and with the balance money I got, aku settlekan kad tu suma. Jangan tanya berapa, tapi aku managed to zerorised kan kad tu suma! The feeling masa tu, priceless!! Leganya, Tuhan je tau! Aku rasa macam nak jerit pada seluruh umat manusia kat dunia ni yang aku takde hutang credit card. Tapi, tu kejap je le. Time nak kawen, takde cukup duit, gunaaaaaaaa semula kad tu! Hampeh! Now, dah mula dah accumulate duit kat kad tu, tapiiiiiiiiiiii, apa-apa pun, it's not as bad as before. Still manageable.
Impian aku lepas kawen ni, nak betul-betul control spending aku. So far dah masuk bulan kelima kawen, control tu masih belum berapa nak ada, tapi bunga-bunga dia dah ada. Kitorang mula kurangkan makan luar, and lebihkan makan dalam. Aku rajin masak now ni. Tatau berapa lama aku rajin masak, tapi harapnya Tuhan tolong aku teruskan kerajinan ini. An pun suka makan dalam, which is good. Memang ada kata orang, takat dua orang makan, lebih jimat makan luar. Bagi aku, bila aku dah mula masak ni, it's still safer to cook at home. Kalau nasi goreng makan berdua kat luar je dah 6 hengget. Tu yang paling basic, and tak masuk air lagi. Kalau air kosong je, yelah murah.. tapi bila dah ada kat kedai tu, macam-macam air le kan nampak. Tu yang jadik 10 hengget sekali makan tu. Kalau beli barang untuk masak, 10 hengget tu banyak gak dapat. Kedai mamak pun dah lama kitorang tak lawati. Sesekali bila melawat kedai mamak yang biasa kitorang lawati tu, mamak tu macam rindu ke kat kitorang.
Kitorang dah mula kurangkan shopping gak. In order to do so benonya, kurangkan pegi shopping centre je. Tak pegi, so tak nampak benda nak beli, so tak beli. Dok rumah, golek-golek berdua, layan tv, lagi bagus. Kasut, henbeg, memang dah lama aku tak beli baru. A few months kira lama tu! Kekekekeke! The last aku beli, kain untuk buat baju raya and baju kerja. Tu memang sesuatu yang perlu le kan. Dah lama beno aku tak buat baju baru. Aku dah naik bosan tengok baju lama aku ni. Lagipun, bagi aku idak le membazir buat baju kurung ni. Tahan lama and aku selalu guna.
Lately ni, aku dengan An rajin puasa. Serampang banyak mata benonya puasa ni. Ganti puasa, puasa sunat, diet, as well nak berjimat! All in one! Aku realise, kalau aku puasa, aku hardly bukak purse aku. Yelah, selalu aku bukak pun untuk makan kat ofis ni.. breakfast le, lunch le, minum petang le. Macam-macam. Bila puasa, tak perlu tu suma. Jimat paling kurang 5 hengget le sehari. Tu paling kurang. Walaupun 5 hengget tu tak banyak mana, tapi kalau 10 hari, banyak gak tu jimat. Then, aku masak untuk buka lak. Beli groceries seminggu, then masak. Bila masak untuk buka, mata ni tak nampak apa lagi yang ada untuk dibeli. Nafsu tertutup. Kalau beli makanan untuk buka, macam-macam yang nampak nanti, and macam-macam nak. Padahnya, lagi banyak spend, kan. So aku dengan An dah plan, based on the observation, kitorang kena kurangkan jengok Pasar Ramadhan untuk kurangkan nafsu belanja bulan puasa nanti, inshaAllah. Kurang belanja, kurang makan, and hopefully badan jadik lebih sihat bila berpuasa nanti.
Looking back, aku teringat zaman Abah Emak besarkan kitorang lima beradik. Both of them bekerja, tapi gaji kecik je. Abah cuma polis pangkat rendah, and Emak cuma kerani je. Tapi, they managed to bring us up into this world dengan selamatnya. Tak penah tak cukup makan. Tak penah tak berganti baju sekolah. Tak penah takde baju raya kasut raya. Alhamdulillah. Suma cukup. Siap ada duit savings lagi. Camana tu? Camana diorang leh buat camtu? Kalau diikutkan, gaji diorang combined at the time diorang retired, sikit sangat dari gaji aku sorang. Tapi, diorang boleh besarkan lima anak. What was right dengan cara diorang tu? What was wrong dengan cara aku? Dulu, Abah selalu soh aku adik beradik dok fikir camana dia pusingkan duit gaji tiap bulan supaya kitorang ni ada cukup untuk hidup. Tapi masa tu, tu suma kurang makna bagi aku. Sekarang, I know that parents know better. I should have listened to them. I should have paid attention to Abah dulu. Yelah, nak buat camana now ni kan. Harapnya, sekarang otak aku dah leh fikir le kan.
Sorang kawan yang aku tau sungguh pandai berjimat ialah Dee nun kat Kanada tu. Aku rasa, aku kena tuntut ilmu dengan dia le.. kekekekeke!! Bukan kedekut, tapi berjimat. Ye, aku nak ke arah itu. Berjimat. That's the word. Kurangkan makan luar. Kurangkan shopping. Ok, tu je kot buat masa ni. Tatau apa lagi nak kurangkan benonya. Moga-moga, penjimatan yang sikit tu, menjadik bukit. And aku rasa kena start tulis semula semua spending aku le. Kasi sedar diri sikit bila berbelanja tu. Tulis hingga ke sen terakhir. Then buat analisa gitu. Boleh?? Kekekekeke..!!
Angah
Hari ni, rasa macam nak tulis, tapi idea kurang. Then aku teringat kisah-kisah borak-borak di lorong belakang yang dah jadik macam aktiviti hot masakini. Macam-macam topik yang diborakkan (besides sesi kuis-mengkuis taik), yang kadang-kadang bersangkut paut, kekadang tidak, kekadang suma kepoh nak bercakap at the same time and ofkos kekadang kaku takde idea.
One of the topics hari tu (or bila entah diborakkan) ialah pasal pengurusan wang. 'Pengurusan' di sini bukan membawa maksud 'managing money' ye hadek-hadek, tapi more towards 'thinning the money' gitu! Kekekekekeke..!! Yelah, ahlil korum tu sumanya yang pandai-pandai menghabiskan wang kan. Makanya, idak le terurus kewangan masing-masing. Yang terurus cuma minoriti sahaja. Tu pun, rasanya sebab lum kena corrupt lagi. Mengkala lum kena corrupt ni, kena le beringat ye dek non! Kekekekekeke..!!
Aku rasa, aku ni sedari dulu kot boros berbelanja. Ever since aku mengenal erti wang. Masa aku mula keje, Abah selalu pesan kat aku, simpan duit tu.. simpan duit tu.. Bila tengok aku asik belanja je, dia sound aku. Masa tu, aku dok pikir, duit aku, suka akulah kan. Dah penat-penat keje, kena le joli. Tatau aku spend on apa ntah. Macam-macam, and that included phone bill. Masa aku bercinta dengan balak kat Singapore, phone bill aku beratus ringgit tiap bulan. Selamba badak je aku bayar. Takde hal punya. Kalau dikenang semula, memang le membazir. Tapi sebab rindu punya pasal, chenta punya pasal, time tu hati puas. Well, hanya suara pengubat rindu le katakan..
Part-part shopping toksah cakap le kan. Time aku 'kurus', lagi le gila shopping. Masa tu senang nak pilih baju. Bila badan naik sikit, kurang shopping sebab aku bosan payah nak carik pakaian yang sesuai dengan bentuk badan pear aku ni. Badan kecik, pinggang kecik, bontot lebar. So kalau beli baju, kena beli either yang hanging atas bontot, or kalau nak yang labuh, baju tu kena saiz besar or yang jenis ada split kat tepi. Bosan. Carik pants lagi le kan susah. Kalau leh muat bontot, pinggang suar tu sure longgar. Ugly jadinya and aku tak suka. That sort of 'kurangkan' kemaruk shopping aku. Tapinya, ada option lain kan.. beli kain buat baju kurung. Tu pun shopping gak tu! Pastu, mula kumpul handbag le, kasut le.. Entah apa-apa je lagi. Tu tak nak kira benda yang aku beli, tapi tak penah pakai walaupun dah beli bertahun. Pastu, yang lepas beli, aku pakai sekali dua je, pastu tak minat and bagi orang or buang je. Suma tu sebab impulse buying le tu.
Then, aku spend duit on traveling. Traveling jumpa boifren kat Singapore dulu, toksah cakap le kan. Pantang hati tergerak, aku pegi. Passport aku sentiasa dalam handbag aku masa tu. Kalau hari Jumaat je, otak dah mula memikir nak pegi ke tak. Kalau nak pegi, aku either drive, took a bus, or flight. Flight dek non! Tak kisah punya! Macam le banyak duit kan, tapi tak kira. Demi chenta le katakan! Dia datang gak ke sini, tapi dia tu boleh memendam rindu.. aku yang tak leh. So aku akan tunduk kepada kemahuan aku, and pegi Singapore. Ahak!
Bila boifren dah takde, aku sibuk melancong lak dengan kekawan. Kumpul duit sikit, pastu gi jalan. Dah gi jalan tu, kalau nampak benda berkenan, main beli je. Ada lak kawan aku sorang tu prinsip dia, "Alah, dah alang-alang kau ada sini, beli je le.. lagipun, tatau bila lagi kau nak sampai sini kan". Memang hampeh.
Bila dah kuat belanja and wang kurus, terpaksa le pulak guna credit card, kan. Credit card ni kan, masa first time nak guna je rasa risau. Sekali dah guna, dah tak takut salah sign, dah tak jadik hal dah. Rasa macam kaya raya je. Padahal, tu suma hutang tu kan! The most that I have had cuma 3 kad. Cuma tau! Not more. Tapi, sebab credit limit tinggi, 3 kad punya hutang tu banyak wehhhhhh!!!
Boifren aku dulu punyalah seorang yang penjimat. Penjimat tau, tapi tak kedekut. Dia kalau datang jumpa aku, rajin naik bas je.. bukan macam aku berlagak nak naik flight. Konon cepat, padahal idak le cepat mana as compare to naik bas kalau dihitung travel time dari rumah ke airport segala. Tapi sebab gatal konon nak cepat sampai, konon comfortable, konon apakejadahharam entah, naikkkk gak flight. Pastu, dia tak le beli kete masa mula-mula keje walaupun mampu. Naik le MRT tu. Jarang sekali naik teksi. Tapi kalau aku gi sana, aku akan gatal-gatal ajak dia naik teksi le, makan kat tempat mahal le.. sebab aku tau dia mampu. Evil sangat kan! Buruk sangat perangai aku!! Ahak!
Dia selalu pesan kat aku pasal control belanja aku. Dia siap penah buat kira-kira berapa aku rugi on bayar interest credit card per year gitu. Dia sibuk ajar aku untuk bayar hutang yang interest tinggi dulu, before settling others. In fact, dia penah tolong settlekan credit card aku dulu, sebab nak aku start fresh. Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, tu suma tak le buat aku jadik a wiser person in spending. Takkkkkkkkkk.. Kalau duit tepon tu, dia akan bayar separuh aku punya kalau banyak sangat. Tak pun, dia offer untuk call aku. Aku cuma call dia untuk soh dia call aku semula je. Boleh?? Dasar sangat kan!
Bila aku kenal An, aku ingatkan dia ni sorang yang akan boleh tolong aku control spending habit aku. Mula-mula tu, memang dia ni bukan sorang yang rajin shopping. Macam typical men kot. Gi shopping centres tu bukan sesuatu yang dia suka. Tapi, gamaknya, aku telah terinfluencekan dia, dia pun sama tersampuk angin shopping aku! Hampeh sangat!!! So now, I am married to someone yang sama je dengan aku bab-bab shopping ni. Cuma, dia ni takde credit card. Sudah serik dengan credit card punya hutang, menjadikan dia seorang yang tak punya credit card. Senang hidup. Ada duit, belanja. Takde duit, dok dendiam.
Before kawen, aku berjaya settlekan hutang credit card aku. In a way yang not advisable, tapi better than pinjam AhLong le kan. Aku refinance rumah, and with the balance money I got, aku settlekan kad tu suma. Jangan tanya berapa, tapi aku managed to zerorised kan kad tu suma! The feeling masa tu, priceless!! Leganya, Tuhan je tau! Aku rasa macam nak jerit pada seluruh umat manusia kat dunia ni yang aku takde hutang credit card. Tapi, tu kejap je le. Time nak kawen, takde cukup duit, gunaaaaaaaa semula kad tu! Hampeh! Now, dah mula dah accumulate duit kat kad tu, tapiiiiiiiiiiii, apa-apa pun, it's not as bad as before. Still manageable.
Impian aku lepas kawen ni, nak betul-betul control spending aku. So far dah masuk bulan kelima kawen, control tu masih belum berapa nak ada, tapi bunga-bunga dia dah ada. Kitorang mula kurangkan makan luar, and lebihkan makan dalam. Aku rajin masak now ni. Tatau berapa lama aku rajin masak, tapi harapnya Tuhan tolong aku teruskan kerajinan ini. An pun suka makan dalam, which is good. Memang ada kata orang, takat dua orang makan, lebih jimat makan luar. Bagi aku, bila aku dah mula masak ni, it's still safer to cook at home. Kalau nasi goreng makan berdua kat luar je dah 6 hengget. Tu yang paling basic, and tak masuk air lagi. Kalau air kosong je, yelah murah.. tapi bila dah ada kat kedai tu, macam-macam air le kan nampak. Tu yang jadik 10 hengget sekali makan tu. Kalau beli barang untuk masak, 10 hengget tu banyak gak dapat. Kedai mamak pun dah lama kitorang tak lawati. Sesekali bila melawat kedai mamak yang biasa kitorang lawati tu, mamak tu macam rindu ke kat kitorang.
Kitorang dah mula kurangkan shopping gak. In order to do so benonya, kurangkan pegi shopping centre je. Tak pegi, so tak nampak benda nak beli, so tak beli. Dok rumah, golek-golek berdua, layan tv, lagi bagus. Kasut, henbeg, memang dah lama aku tak beli baru. A few months kira lama tu! Kekekekeke! The last aku beli, kain untuk buat baju raya and baju kerja. Tu memang sesuatu yang perlu le kan. Dah lama beno aku tak buat baju baru. Aku dah naik bosan tengok baju lama aku ni. Lagipun, bagi aku idak le membazir buat baju kurung ni. Tahan lama and aku selalu guna.
Lately ni, aku dengan An rajin puasa. Serampang banyak mata benonya puasa ni. Ganti puasa, puasa sunat, diet, as well nak berjimat! All in one! Aku realise, kalau aku puasa, aku hardly bukak purse aku. Yelah, selalu aku bukak pun untuk makan kat ofis ni.. breakfast le, lunch le, minum petang le. Macam-macam. Bila puasa, tak perlu tu suma. Jimat paling kurang 5 hengget le sehari. Tu paling kurang. Walaupun 5 hengget tu tak banyak mana, tapi kalau 10 hari, banyak gak tu jimat. Then, aku masak untuk buka lak. Beli groceries seminggu, then masak. Bila masak untuk buka, mata ni tak nampak apa lagi yang ada untuk dibeli. Nafsu tertutup. Kalau beli makanan untuk buka, macam-macam yang nampak nanti, and macam-macam nak. Padahnya, lagi banyak spend, kan. So aku dengan An dah plan, based on the observation, kitorang kena kurangkan jengok Pasar Ramadhan untuk kurangkan nafsu belanja bulan puasa nanti, inshaAllah. Kurang belanja, kurang makan, and hopefully badan jadik lebih sihat bila berpuasa nanti.
Looking back, aku teringat zaman Abah Emak besarkan kitorang lima beradik. Both of them bekerja, tapi gaji kecik je. Abah cuma polis pangkat rendah, and Emak cuma kerani je. Tapi, they managed to bring us up into this world dengan selamatnya. Tak penah tak cukup makan. Tak penah tak berganti baju sekolah. Tak penah takde baju raya kasut raya. Alhamdulillah. Suma cukup. Siap ada duit savings lagi. Camana tu? Camana diorang leh buat camtu? Kalau diikutkan, gaji diorang combined at the time diorang retired, sikit sangat dari gaji aku sorang. Tapi, diorang boleh besarkan lima anak. What was right dengan cara diorang tu? What was wrong dengan cara aku? Dulu, Abah selalu soh aku adik beradik dok fikir camana dia pusingkan duit gaji tiap bulan supaya kitorang ni ada cukup untuk hidup. Tapi masa tu, tu suma kurang makna bagi aku. Sekarang, I know that parents know better. I should have listened to them. I should have paid attention to Abah dulu. Yelah, nak buat camana now ni kan. Harapnya, sekarang otak aku dah leh fikir le kan.
Sorang kawan yang aku tau sungguh pandai berjimat ialah Dee nun kat Kanada tu. Aku rasa, aku kena tuntut ilmu dengan dia le.. kekekekeke!! Bukan kedekut, tapi berjimat. Ye, aku nak ke arah itu. Berjimat. That's the word. Kurangkan makan luar. Kurangkan shopping. Ok, tu je kot buat masa ni. Tatau apa lagi nak kurangkan benonya. Moga-moga, penjimatan yang sikit tu, menjadik bukit. And aku rasa kena start tulis semula semua spending aku le. Kasi sedar diri sikit bila berbelanja tu. Tulis hingga ke sen terakhir. Then buat analisa gitu. Boleh?? Kekekekeke..!!
Angah
Friday, 17 August 2007
Lagu Omputih
On the way to work hari tu, radio mainkan lagu Billie Jean. Bila dengar lagu tu, aku terus terimbau zaman aku sekolah rendah, masa darjah enam, teringat Grammy Awards tahun tu. Somehow, that is the most remembered Grammy kot bagi aku. Takde Grammy lain yang aku ingat le. Aku tak ingat whether aku menonton ke tak Grammy tu, tapi aku ingat certain songs yang menang dalam Grammy tu. Tu zaman Cindy Lauper, Boy George and of course Michael Jackson.
Zaman dulu, aku tak dengar lagu omputih. Aku ni walaupun dibesarkan kat KL, tapi macam orang kampung dok KL gitu. Aku dibesarkan oleh parents yang asal dari kampung tapi moved to KL untuk mencarik rezeki, and aku tak bebas bergaul masa kecik-kecik dulu. Abah is a very strict disciplinarian. Polis le katakan. Serba-serbi tak boleh, serba-serbi bahaya. So pergaulan aku sungguh limited. Dengan kawan-kawan takat kat sekolah je, and bila balik sekolah, aku dengan adik beradik aku sahaja dok kat rumah dalam pagar berkunci bermangga. Main petang kat luar rumah cuma pada weekend je.
So the only exposure on lagu omputih yang aku ada cuma bila dengar kekawan kat sekolah sembang pasal benda-benda ni. Diorang ni siap bawak keset gi sekolah le, magazine le.. macam-macam le. Maklum le, budak KL le katakan. Diorang ni jenis leh merayap lepas sekolah, lepak mana-mana. Aku takat dengar je cite diorang. Somehow, perasaan teringin nak mencuba tu takde le pulak. Tatau nape. Aku anak yang patuh betul kot. Tak pun, takut sangat kat Abah tu. Kalau tertangkap buat tu suma, harus kena mintak nyawa tambahan le pulak. Tu yang tak terpikir nak buat tu suma kot.
Bila masuk asrama masa Form One, kebluran aku pasal lagu omputih ni terus bersambung. Yelah, takkan tetiba je pandai kan. Aku kira macam orang dari kampung yang tatau pasal lagu omputih langsung tau. Lagu Melayu pun aku tatau sangat. Nape entah. Nak kata nerd asik belajar je dulu, tidak gak. Entah. Misteri gak ni.. Aku ingat, masa lepas minggu orientasi, masa senior baru masuk mendaftar diri ke sekolah tu. Ada senior nak oriented aku, nak soh nyanyi. Aku tatau nak nyanyi lagu apa, pastu diorang suggest aku nyanyi lagu Careless Whisper. Hamik kau! Aku, nama lagu tu tak penah dengar dek non! Padahal, punya le sikit punya glamer lagu tu masa tu. Group tu pun aku tatau, boleh? That's how kampung I was! Later on, aku catch up jugak dengan info pasal artis omputih and the songs, tapi still behind kalau compare to others. Impress aku dengan diorang yang tau macam-macam hal ehwal artis luar negara. Benda tu macam a new discovery untuk aku.
Abih sekolah, dah nak gi obersi pun aku masih tak berapa nak suka dengan omputih punya lagu. Sengal je telinga aku kalau dengar housemate aku masa kat prep school dulu pasang lagu omputih or even Radio 4. Padahal, aku tau yang aku kena biasakan telinga dah sebab once aku sampai tempat omputih, sahih le kena dengar anything in omputih kan.
Sampai obersi, aku missed gila nak dengar radio dalam bahasa ibunda. Dah boleh dah layan lagu omputih and radio omputih tapi miss still miss. Once a week, boleh dengar rancangan radio Melayu kat one of the radio stations kat sana. Tapinya, bahasa ibunda yang diorang guna ni, ala-ala Neng Yatimah punya bahasa, boleh? Yelah, logik gak kan sebab pengendali rancangan radio tu, mostly yang dah dok kat sana berpuluh tahun. That's the last known bahasa ibunda to them before they left the migrated. Tak salah diorang, cuma telinga aku sengal gak dengar. Well, beggars can't choose, kan? So layan je le.
Balik Mesia, aku dah pandai dengar lagu omputih. Masa tu, macam-macam stesen radio baru muncul. Kalau kat radio dalam kete aku tu, suma channel aku set ke English station je. Berlagak je kan? Tak sedar diri gitu. Kalau adik aku naik kete aku, dia lak sengal sebab bosan dengar lagu omputih! Kekekekeke!!
But now, bila favourite radio station aku tu dah bertukar DJ, aku dah tak suka dengar station tu. Aku terus convert semula ke radio Melayu je. Suma channel kat kete aku, channel Melayu je! Hamik kau! Aku memang lost track semula dengan lagu-lagu omputih. But then, usia mematangkan aku.. hence, who cares kalau aku tatau pun lagu-lagu omputih yang current ni. Banyak lagi benda aku tak tau, and I couldn't care less.. Ahak!
Oh, sampai sekarang, aku still tak minat nak tengok all those award giving shows. Baik Melayu or omputih. Tatau nape.
Angah
Zaman dulu, aku tak dengar lagu omputih. Aku ni walaupun dibesarkan kat KL, tapi macam orang kampung dok KL gitu. Aku dibesarkan oleh parents yang asal dari kampung tapi moved to KL untuk mencarik rezeki, and aku tak bebas bergaul masa kecik-kecik dulu. Abah is a very strict disciplinarian. Polis le katakan. Serba-serbi tak boleh, serba-serbi bahaya. So pergaulan aku sungguh limited. Dengan kawan-kawan takat kat sekolah je, and bila balik sekolah, aku dengan adik beradik aku sahaja dok kat rumah dalam pagar berkunci bermangga. Main petang kat luar rumah cuma pada weekend je.
So the only exposure on lagu omputih yang aku ada cuma bila dengar kekawan kat sekolah sembang pasal benda-benda ni. Diorang ni siap bawak keset gi sekolah le, magazine le.. macam-macam le. Maklum le, budak KL le katakan. Diorang ni jenis leh merayap lepas sekolah, lepak mana-mana. Aku takat dengar je cite diorang. Somehow, perasaan teringin nak mencuba tu takde le pulak. Tatau nape. Aku anak yang patuh betul kot. Tak pun, takut sangat kat Abah tu. Kalau tertangkap buat tu suma, harus kena mintak nyawa tambahan le pulak. Tu yang tak terpikir nak buat tu suma kot.
Bila masuk asrama masa Form One, kebluran aku pasal lagu omputih ni terus bersambung. Yelah, takkan tetiba je pandai kan. Aku kira macam orang dari kampung yang tatau pasal lagu omputih langsung tau. Lagu Melayu pun aku tatau sangat. Nape entah. Nak kata nerd asik belajar je dulu, tidak gak. Entah. Misteri gak ni.. Aku ingat, masa lepas minggu orientasi, masa senior baru masuk mendaftar diri ke sekolah tu. Ada senior nak oriented aku, nak soh nyanyi. Aku tatau nak nyanyi lagu apa, pastu diorang suggest aku nyanyi lagu Careless Whisper. Hamik kau! Aku, nama lagu tu tak penah dengar dek non! Padahal, punya le sikit punya glamer lagu tu masa tu. Group tu pun aku tatau, boleh? That's how kampung I was! Later on, aku catch up jugak dengan info pasal artis omputih and the songs, tapi still behind kalau compare to others. Impress aku dengan diorang yang tau macam-macam hal ehwal artis luar negara. Benda tu macam a new discovery untuk aku.
Abih sekolah, dah nak gi obersi pun aku masih tak berapa nak suka dengan omputih punya lagu. Sengal je telinga aku kalau dengar housemate aku masa kat prep school dulu pasang lagu omputih or even Radio 4. Padahal, aku tau yang aku kena biasakan telinga dah sebab once aku sampai tempat omputih, sahih le kena dengar anything in omputih kan.
Sampai obersi, aku missed gila nak dengar radio dalam bahasa ibunda. Dah boleh dah layan lagu omputih and radio omputih tapi miss still miss. Once a week, boleh dengar rancangan radio Melayu kat one of the radio stations kat sana. Tapinya, bahasa ibunda yang diorang guna ni, ala-ala Neng Yatimah punya bahasa, boleh? Yelah, logik gak kan sebab pengendali rancangan radio tu, mostly yang dah dok kat sana berpuluh tahun. That's the last known bahasa ibunda to them before they left the migrated. Tak salah diorang, cuma telinga aku sengal gak dengar. Well, beggars can't choose, kan? So layan je le.
Balik Mesia, aku dah pandai dengar lagu omputih. Masa tu, macam-macam stesen radio baru muncul. Kalau kat radio dalam kete aku tu, suma channel aku set ke English station je. Berlagak je kan? Tak sedar diri gitu. Kalau adik aku naik kete aku, dia lak sengal sebab bosan dengar lagu omputih! Kekekekeke!!
But now, bila favourite radio station aku tu dah bertukar DJ, aku dah tak suka dengar station tu. Aku terus convert semula ke radio Melayu je. Suma channel kat kete aku, channel Melayu je! Hamik kau! Aku memang lost track semula dengan lagu-lagu omputih. But then, usia mematangkan aku.. hence, who cares kalau aku tatau pun lagu-lagu omputih yang current ni. Banyak lagi benda aku tak tau, and I couldn't care less.. Ahak!
Oh, sampai sekarang, aku still tak minat nak tengok all those award giving shows. Baik Melayu or omputih. Tatau nape.
Angah
Subscribe to:
Posts (Atom)