At midnight tonight, we would bid farewell to 2011. Aku ada cakap hari tu azam aku tahun ni is tak nak berazam. Hahahaha.. Tapi for the past few days, things came to my mind. It's not so much about berazam due to tahun baru. But azam came after bonus dapat, hutang tak habis, and yet I have added a few things into my collection of things yang "tak perlu"! Duh! And so, here are the things that I thought I should learn to stick on.. and writing them here, so that I can recall the feeling I have now while writing this..
*sambil terketar menaip...*
1 - Aku berazam untuk tidak masuk Jakel lagi for 2012. Hopefully for the whole year tapi kalau leh tahan until lepas raya pun dah syukur dah. The reason being is that I have had a shopping spree in Jakel semalam. Muehehehehe.. And now mode insof. Well, when I did the purchase, I had this in mind.. so I better stick with it. I told Wan about it. Pastu Wan kata yang kitorang tak gi Ganu lagi. So got to plan to go there and beli batik. Owh? Approval to buy batik already?? Hahahaha.. Okehhhh.. so no Jakel but there's still room for batiks. I loike!
2 - Aku berazam tak nak beli handbag lagi dah. Omigod! I did a shopping spree for handbags already. No need to go to JPO. Kat KL pun cukup dah. My reason for that is to reward myself after hardwork for the year. Acceptable lah kot reason tu? Takkan tak leh? But the amount spent tu agak besar, so I should just consider that my handbag shopping is done for the year! *Unless suddenly ada good sale kat Coach or anywhere else yang buat aku tak tahan?? Oh Goddddd!! Camana ni tulis azam tapi sendiri rasa macam lum apa-apa dah nak ter-break the azam??* *And teringat lak satu beg Coach yang aku dah tengok tapi tak beli and now rasa macam nak beli??? Gawdddddd!!!!!* *Merembes airmata sambil tulis...*
3 - Aku berazam tak nak beli kasut keje lagi dah. *Merembes airmata sambil jari ketaq menaip* Nak kata certain kaler kasut takde, macam dah tak logik dah. So I should just stick to this azam! Tekad! *And terbayang kasut kat Timberland hari tu yang ada sale... Uwaaaaaaaaa..!!!*
4 - Aku berazam untuk tahankan diri dari masuk kedai Habib. Boleh??? Adoiiii!! I know it's an investment tapi ini investment yang boleh buat aku bankrap gak kalau asik layan, kan? Ada satu gelang yang aku dah nampak and teringin nak beli. So kalau ada pun, itu jelah satu gelang tu. Tu je!
5 - Aku berazam untuk tidak membeli apa-apa dengan zero instalment plan. Aiseh. It's a good plan for something that you really need. Tapi tulah kan.. definition of "really need" tu amat vague untuk diri aku yang lemah ni.. Hahahahaha.. So kalau aku pukul rata untuk berazam gini, mungkin it helps???
Okeh.. itu azam yang melibatkan uwang. I am a damn boros person lah. Kalaulah aku ni ikut gaya hidup Abah dengan Emak aku dulu, mungkin aku dah leh ada a good big house kat KL nih. Tapi tulah kan.. dah nak masuk 40 baru nak pikir kan? Errrr... not that tak pernah pikir before. Yelah.. back to aku insan yang lemah *insof tunduk ke lantai*
Besides those azam, a few other things came to my mind..
Dulu aku selalu plan nak kurus. Now tetiba I feel that I should change the mindset. Instead of thinking about nak kurus, I should think about nak cantik untuk suami. Maybe that helps? Lagi dah tua ni, I should plan to be vogue. Errr nak jadik vogue kena melibatkan wang kan?? Aiyoo!! How??? Hahahahaah.. This thought came to my mind when I saw a friend who lost her husband this year (husband died okay, bukan kena cerai), did some workout after the death. She looks much slender than she was when she had the husband. Maybe she is doing it to cure her sadness besides need to take care of her health so she could take care of the kids. She looks much better now. And when I saw her picture in her FB today, suddenly it crossed my mind that.. too bad the husband is no longer around to see how much she has changed and how much more beautiful she has become. So, aku berazam that I have to do something, to change the way I look (of course it's mostly related to my weight! Damn it!). Kalau laki dah takde baru nak do something about it, it's a bit too late, isn't it? So sementara ada laki ni, I should do something about it. Ini azam dari zaman Nabi Adam dulu kot.. But now since macam ada "paradigm shift" gitu of seeing the need from different perspective, maybe something will turn out good.
Okay dah kot? Yang lain-lain tu tak perlulah nak tulis. It should be in my blood by now. Sepatutnya lahhhhhhhh.. Urgh!
Now that I have them written, I think I am off on a good start. We'll see.
Happy New Year peeps!
Angah
Cetusan hati, ilham jiwa, luahan rasa, tarian jari, sulaman kata, tersebut cerita..
Saturday, 31 December 2011
Thursday, 22 December 2011
Approaching 40..
A conversation over lunch yesterday with my colleagues sort of made me realised.. He said that when we are in our 40s, we start to look things from different perspective. And I find it quite true. And maybe because I am somewhere stuck in the transition zone.
I have started to think of bila nak pegi haji.. bila nak cukup duit nak gi haji.. sayu tengok kawan sekolah dah buat haji.. but at the same time dok lagha gak lah kan. Dok ingat nak shopping, nak travel, nak macam-macam. Some people said it’s mid life crisis. For 40 years to be mid life crisis, you have to live more than 80 years. Kalau ditakdirkan umur pendek, maybe most of us dah past mid life kot? Kalau umur 70, 35 je dah mid life dah. Kalau 65, 33 dah mid life dah.. So idak le when you are 40 that you are going to have mid life crisis. For those yang mati muda dalam 20an.. their “mid life” crisis took place when they are 10ish?? Erk.
Besides that, aku dah mula congak-congak nak dok mana bila dah tak keje, nak dok dengan sapa etc. Untuk orang yang takde anak macam aku ni, kena menumpang kasih pada yang sudi je. Memang ada suami, tapi back up plan kena ada.. and they come in the form of adik beradik and anak-anak buah aku. Tu pasal kena collect points dari sekarang! Kekekeke.. So that, bila aku dah tua, diorang ingat kat aku and nak jaga aku.. Ok tak konsep tu? Pastu, since I am very much attached to my family especially my sisters, harus aku nak dok dengan diorang nanti. Kitorang ada gak sembang-sembang.. and aku rasa kalau aku ended up sendirian nanti, harus aku dok kat rumah parents aku sekarang ni dengan my sisters. Kalau ikut Wan, jawapan dia dok Pilah je. Erk. Bukan tak boleh, tapi itu tanah adat yang tak tau nak jatuh kat tangan sapa. Kot jatuh ke anak adik-adik dia, takkan nak menumpang kat tanah orang kot? Memanglah rumah sendiri ada, tapi kalau dok dengan adik-adik, bolehlah aku sewakan rumah tu pastu duit sewa guna untuk tampung hidup. Adik-adik aku bukan hidup senang pun. Tu pasal aku kena gak dok dengan diorang.. we need each other.
Also, it’s not so much about the place to be, it’s about the kasih sayang yang diperlukan. I think it comes to a point where money doesn’t matter much. Kalau ada duit tapi tak leh nak taburkan pada orang yang aku sayang, tak leh gak. So duit and kasih sayang mesti seiring.
Pastu bekalan mati bukan takat gi haji je kan.. adehhhh.. bila lak nak gi kelas ngaji, ceramah suma tu? Memanjang je takde masa sekarang ni kan? Or rather doesn’t want to make time for it. The fact that aku dah rajin gak tonton rancangan agama kat tv ni pun sesuatuh gak. Tu suma penghijrahan tu kan?
Tabungan pun satu hal gak.. Mula dok berkira cukup tak simpanan hari tua.. berapa nak belanja sehari nanti.. Berapa kena ada.. Tu yang senang kalau keje gomen dari dulu lagi. Leh ada pencen. Sikit-sikit pun, at least tiap bulan ada. Ni nak harap EPF.. Nak buat bisnes tak buat-buat lagi. Kasi bisnes orang yang dah kaya makin kaya yelah! Aiseh.
Pastu this morning on the way to work, I told Wan that next year will be our 5th year together. I asked him what’s the plan.. as in nak celebrate.. Jawapan dia.. hmmm.. dah masuk 5 tahun ni patutnya dah lebihkan banyak amal ibadah.. Hmmmm.. So that’s it lah kan. Memang pun. Not just after dah 5 tahun ni. Nak kena carik kelas agama or something like that. Maybe belajar ngaji together with a teacher..
I really need to think on what to do with the balance of my life lah...
Tapi apa-apa pun, cuti dulu minggu depan ye! ;)
Angah
I have started to think of bila nak pegi haji.. bila nak cukup duit nak gi haji.. sayu tengok kawan sekolah dah buat haji.. but at the same time dok lagha gak lah kan. Dok ingat nak shopping, nak travel, nak macam-macam. Some people said it’s mid life crisis. For 40 years to be mid life crisis, you have to live more than 80 years. Kalau ditakdirkan umur pendek, maybe most of us dah past mid life kot? Kalau umur 70, 35 je dah mid life dah. Kalau 65, 33 dah mid life dah.. So idak le when you are 40 that you are going to have mid life crisis. For those yang mati muda dalam 20an.. their “mid life” crisis took place when they are 10ish?? Erk.
Besides that, aku dah mula congak-congak nak dok mana bila dah tak keje, nak dok dengan sapa etc. Untuk orang yang takde anak macam aku ni, kena menumpang kasih pada yang sudi je. Memang ada suami, tapi back up plan kena ada.. and they come in the form of adik beradik and anak-anak buah aku. Tu pasal kena collect points dari sekarang! Kekekeke.. So that, bila aku dah tua, diorang ingat kat aku and nak jaga aku.. Ok tak konsep tu? Pastu, since I am very much attached to my family especially my sisters, harus aku nak dok dengan diorang nanti. Kitorang ada gak sembang-sembang.. and aku rasa kalau aku ended up sendirian nanti, harus aku dok kat rumah parents aku sekarang ni dengan my sisters. Kalau ikut Wan, jawapan dia dok Pilah je. Erk. Bukan tak boleh, tapi itu tanah adat yang tak tau nak jatuh kat tangan sapa. Kot jatuh ke anak adik-adik dia, takkan nak menumpang kat tanah orang kot? Memanglah rumah sendiri ada, tapi kalau dok dengan adik-adik, bolehlah aku sewakan rumah tu pastu duit sewa guna untuk tampung hidup. Adik-adik aku bukan hidup senang pun. Tu pasal aku kena gak dok dengan diorang.. we need each other.
Also, it’s not so much about the place to be, it’s about the kasih sayang yang diperlukan. I think it comes to a point where money doesn’t matter much. Kalau ada duit tapi tak leh nak taburkan pada orang yang aku sayang, tak leh gak. So duit and kasih sayang mesti seiring.
Pastu bekalan mati bukan takat gi haji je kan.. adehhhh.. bila lak nak gi kelas ngaji, ceramah suma tu? Memanjang je takde masa sekarang ni kan? Or rather doesn’t want to make time for it. The fact that aku dah rajin gak tonton rancangan agama kat tv ni pun sesuatuh gak. Tu suma penghijrahan tu kan?
Tabungan pun satu hal gak.. Mula dok berkira cukup tak simpanan hari tua.. berapa nak belanja sehari nanti.. Berapa kena ada.. Tu yang senang kalau keje gomen dari dulu lagi. Leh ada pencen. Sikit-sikit pun, at least tiap bulan ada. Ni nak harap EPF.. Nak buat bisnes tak buat-buat lagi. Kasi bisnes orang yang dah kaya makin kaya yelah! Aiseh.
Pastu this morning on the way to work, I told Wan that next year will be our 5th year together. I asked him what’s the plan.. as in nak celebrate.. Jawapan dia.. hmmm.. dah masuk 5 tahun ni patutnya dah lebihkan banyak amal ibadah.. Hmmmm.. So that’s it lah kan. Memang pun. Not just after dah 5 tahun ni. Nak kena carik kelas agama or something like that. Maybe belajar ngaji together with a teacher..
I really need to think on what to do with the balance of my life lah...
Tapi apa-apa pun, cuti dulu minggu depan ye! ;)
Angah
Wednesday, 21 December 2011
My New iPad2
Ehem.. iOls dah beli iPad2 putih 16GB WiFi ;)
Macam tak nyempat-nyempat kan? Macam kena beli dan-dan tu gak kan? Well.. nak buat camana.. bila nafsu menguasai diri.. Tak dapat engrave pun takpelah. No hal. Tapi dalam pada no hal tu, sempat gak surf carik reason to justify why it's better not to engrave, boleh?? Hahaha.. Kalau tak kang hati macam panas je kan? Since I've got the reasons, hati tenang semula. Kalau tak, nak kena tunggu sampai 27hb baru leh sampai. Bukan tak leh tunggu, tapi aku tak tau mana nak soh orang tu deliver nanti sebab by then aku dah cuti so tak leh bagi address office. Nak bagi address rumah lak dah tentu takde kat rumah nanti. So with the reasons, aku decided to ambik satu from KLCC. Settle.
*Do I have to justify every action of mine kah???*
So now, nak carik kulit dia lak. Semalam dah belek-belek tapi takde yang berkenan. Dulu time takde iPad, bila nampak kulit iPad dijual merata-rata aku rasa macam best je designs diorang ni. Tapi semalam dah tak jumpa lak yang best. Bila takde umph masa mencarik tu, terus tak beli. Dah balik, dok risau kalau tercalar iPad tu. Aiseh. Kalau tercalar iPad tu, tercalar jugalah hatiku.. Hahahaha..
Besides the kulit, macam-macam lagi yang aku nak beli. Kibod dia pun aku nak. Aku tak gemar naip guna touchpad. Tak cukup feel gitu. Tapi tulah.. pelan-pelan kayuh lah..
Oklah.. Till then..
Angah
Macam tak nyempat-nyempat kan? Macam kena beli dan-dan tu gak kan? Well.. nak buat camana.. bila nafsu menguasai diri.. Tak dapat engrave pun takpelah. No hal. Tapi dalam pada no hal tu, sempat gak surf carik reason to justify why it's better not to engrave, boleh?? Hahaha.. Kalau tak kang hati macam panas je kan? Since I've got the reasons, hati tenang semula. Kalau tak, nak kena tunggu sampai 27hb baru leh sampai. Bukan tak leh tunggu, tapi aku tak tau mana nak soh orang tu deliver nanti sebab by then aku dah cuti so tak leh bagi address office. Nak bagi address rumah lak dah tentu takde kat rumah nanti. So with the reasons, aku decided to ambik satu from KLCC. Settle.
*Do I have to justify every action of mine kah???*
So now, nak carik kulit dia lak. Semalam dah belek-belek tapi takde yang berkenan. Dulu time takde iPad, bila nampak kulit iPad dijual merata-rata aku rasa macam best je designs diorang ni. Tapi semalam dah tak jumpa lak yang best. Bila takde umph masa mencarik tu, terus tak beli. Dah balik, dok risau kalau tercalar iPad tu. Aiseh. Kalau tercalar iPad tu, tercalar jugalah hatiku.. Hahahaha..
Besides the kulit, macam-macam lagi yang aku nak beli. Kibod dia pun aku nak. Aku tak gemar naip guna touchpad. Tak cukup feel gitu. Tapi tulah.. pelan-pelan kayuh lah..
Oklah.. Till then..
Angah
Tuesday, 20 December 2011
My iPad2
Yippieeee!!! I finally got my iPad2 ;) Muehehehehe...
The spec is 16GB WiFi in white. Aiseh. Tak cukup sifat lak. I want 3G... Simply because my house takde wireless.. Huhuhuuuu.. Biasaklah kan manusia yang sorang ni. Time takde, macam takde hal je. Bila dah ada, nak lebih lagi.
Soooooooo.. I am going to sell it to get another one with 3G... RRP is RM1,499. Of course I am selling lesser than retail...
Angah
The spec is 16GB WiFi in white. Aiseh. Tak cukup sifat lak. I want 3G... Simply because my house takde wireless.. Huhuhuuuu.. Biasaklah kan manusia yang sorang ni. Time takde, macam takde hal je. Bila dah ada, nak lebih lagi.
Soooooooo.. I am going to sell it to get another one with 3G... RRP is RM1,499. Of course I am selling lesser than retail...
Angah
Monday, 19 December 2011
Penang again
This is the second time this year aku ke Penang. First one hari tu in March. Saje jalan-jalan sebab bosan tak tau nak buat apa dengan weekend. This time lak dengan ofismates untuk family day and annual dinner. The location was Golden Sands Resort kat Batu Ferengghi.
Ada bas disediakan for those yang malas nak guna own transportation. Tapi as usual, aku dengan Wan mana leh kalau tak nyinggah mana-mana, kan?
We left home at about 9ish. Singgah breakfast nasi lemak dulu dekat-dekat rumah. Slightly before 10, we hit the road. Takde singgah memana pun. Stop untuk gi toilet je. But sampai just before Kuala Kangsar exit, jem macam tak berapa nak gerak langsung. Don’t know sebab apa. Aku tengok twit plustrafik tak kata apa-apa pun. Aku twit diorang, pun tak berbalas. And so we decided to exit kat Kuala tu. Wan tak suka ikut jalan tu. Katanya karang sampai Bukit Berapit jalan sempit mendaki. Selisih dengan lori, fenat. But since there’s not much choice kan. Aku soh dia lek-lek je le. Luckily takde menunda pun. And by the time sampai Changkat Jering, we entered highway semula. All the way to Penang Bridge.
Sampai Penang, first destination was Queensbay Mall. Muehehehe.. Itu bukan cadangan aku ye. Itu cadangan Wan. We went there last March and dia suka jek nak gi situ. So we went there, pusing-pusing and had lunch in Nando’s. We didn’t know what to eat and I suggested Nando’s. Wan lak tak pernah makan Nando’s. So it was just nice.
Apparently Wan doesn’t like the taste. Masam katanya. Pedas pun ye gak walaupun yang dia ambik tu mild je. Tapi tulah kan. Perut dah pesen gitu. Redho jek. And he is not adventurous when it comes to food taste either. Kalau rasa tu bukan something yang dia biasa, memang tak berapa berkenanlah dia.
We then roamed around looking for baju untuk dinner. Puas mencarik. There were 2 dinners; Friday night and Saturday night. Friday night temanya Pirates and Saturday night temanya Colours of Rainbow. Puas pusing, haram ada yang berkenan or sesuai dengan Wan. Baju untuk aku dah lama settle dah. In the end, aku yang jumpa 2 pasang kasut.. Huhuhuhuuh.. Clarks memang my favourite lah kan. Memang aku kalah bila nampak Clarks. Itu salah satu kelemahan tu. Kena lak jumpa rupa yang berkenan and ada saiz aku. Adehhh.. The thing with Clarks kat kedai-kedai sini, they don’t keep many sizes or many quantity of the same size. A few pairs per size je. And size aku is the “normal average” size yang selalu abih kat Clarks ni. Aku pakai size 5. Kalau normal size is size 7 tapi kalau Clarks memang saiz 5. Sekali ada lak saiz aku with the design yang aku berkenan. Kalau tak grab and nak tunggu balik KL, lum tentu dapat sebab aku penah pusing KL carik kedai Clarks semata-mata nak carik saiz for the design that I want. Hampeh tak dapat. Aiyokkkk!!! Cerita macam riakkk je bunyik dak?? Ampunnnn kalau sesapa rasa. As usual, aku expressive gitu.. Hahahah.. so ni cuba menceritakan or rather nak justify kan nape aku beli kasut, leh?? OMG!! Memang tak zuhud langsung lah kannnnnn... Kalau zuhud, harus tak masuk kedai Clarks *insof sambil tunduk ke lantai tengok kasut Clarks yang dah usang*
Okeh, sambung balik..
Now, mula-mula nak beli sepasang je. Sekali si salesgirl tu bisik kat aku, kalau aku beli sepasang, aku leh beli the second pair for 20% off. Boleh??? Umang aiiii!!! Clarks ni memang tak penah buat sale pun. Kalau ada buat sale, untuk yang odd sizes ada lah. Even kat diorang punya warehouse sale pun harga macam haremmm.. So bila leh dapat 20% off, Wan yang ku cintai tu terusssss soh get another pair. Huk!! Katanya, it’s about time aku beli sebab dah 6 bulan tak beli kasut.. boleh?? Terussss aku teringat Fara or someone hari tu dok tanya should dia beli kasut baru or not sebab macam dah lama tak beli kasut or when is the right time to beli kasut. Errr... kata Wan 6 bulan tu cukup lama!! Ekekekee.. Matilahhhh... Pastu, dapat lak a pair yang aku dah pernah nampak dan cuba kat KL dulu tapi lum sanggup nak beli, and ada lak saiz kat kedai tu! Memang rezeki kedai tu lah kannnn.. Terusss rembat. And so I walked out of the shop with 2 pairs of new shoes. Feeling: Priceless! Muehehehehe..
From Queensbay Mall, we took a long drive to Baru Ferengghi. Pusing ikut Balik Pulau and Teluk Bahang. We simply just wanted to do tour of Penang. We did that sekali masa baru lepas kawen. Now ni second time pusing to that area. Tengok-tengok pokok durian orang yang dah tinggi mencicah langit tu. Pokok-pokok tu dah takde durian, tapi ada orang menjual kat tepi jalan. Tak banyak, tapi ada. Aku wonder durian mana yang diorang jual. Mungkin dari pokok yang aku tak nampak from the road kot.
By the time we reached hotel, it was around 6 kot. The hotel’s room was superb. I loike! Tapi mungkin sebab hotel tu macam baru refurbished kot. The we siap-siap for dinner. Idak le mengikut tema kekdahnya. Kata Wan, pirates tak semestinya from Caribbean. Sekarang ni banyak pirates from Mindanao and Somalia. Oklah.. I agree.. So malam tu, bila orang tanya kitorang fesyen pirates apa camtu, jawab aku from Mindanao. Kekekeek.. Alah, budak ofis aku bukan heran sangat dengan tema-tema ni. And bukan orang halau tak bagi makan kalau tak ikut tema pun.
After dinner, we went walking along the roadside stalls. Takde apa pun yang menarik perhatian. Barang-barang tu either macam kat Petaling Street or now melambak kat downtown KL or macam kat Siam je. So takde le apa pun yang dibeli.
Balik bilik, Wan dan mula kena gastrik. Aku ajak dia gi klinik, takmo. So makan jelah ubat yang ada bawak tu and aku sapu minyak sikit kat belakang dia. Soon dua-dua lelap.
The next morning, we didn’t join to company’s breakfast. Nak kuar awal katanya. Yelah tu. Kitorang kuar dalam kul 9 rasanya and had breakfast kat roadside stall. My choice benonya. I wanted to have something local. And cheap. Macam best je. Nothing special pun.
After breakfast, we headed to Chow Rasta. Nak beli jeruk kiriman adik aku. Macam kat KL takde jeruk, kan? Kenaaaa gak beli kat Penang. Aku tak jumpa gerai yang berkenan dalam Chow Rasta tu. But when we walked just outside the building, aku nampak ada kedai jeruk milik orang Melayu. Terus macam tertarik nak beli kat situ.
While I was inside choosing the jeruk, Wan called me out. Dia nak tunjuk aku pakcik Cina kedai sebelah tu buat kulit popiah. Interesting gila. I don’t know how to show it. Nanti kalau rajin aku post the video. Menurut kata orang kedai jeruk tu, pakcik tu turun temurun buat kulit popiah cara tradisional gitu.
From Chow Rasta, we went to 1st Avenue. It’s a shopping centre connected with Komtar and Prangin Mall. Nak carik baju untuk Wan lah tu benonya. Puaslah gak carik tapi tak berjumpa yang berkenan. Ended up beli polo t-shirt yang berbelang je sudah. Puashati. We had McD for lunch and headed back to the hotel at about 2ish. I actually had to be back before 3 sebab ada rehearsal for the night’s show. Nasib sampai at about 3 and ramai lagi yang belum datang ke ballroom tu. I just don’t like to be late. Tak respek orang lain punya time gitu. When people can make a point to be on time, I should to. So tu yang macam risau je bila terlambat.
Abih rehearsal, balik bilik, lepak jap then kuar carik makanan. Saje je aku nak jalan-jalan. We went to a gerai tepi jalan near the hotel. Ada jual laksa. Simple je laksa dia. Takde pun bahan-bahan tabur dalam laksa tu. But I like it. I like it mainly because the kuah is thick. Tak macam kat KL ni. Rata-rata yang claimed kata laksa Penang lah, laksa utara lah, laksa apalah.. suma cair-bair je kuahnya. Bila aku dapat kuah laksa yang pekat penuh ikan ni, lain macam je aku rasa. Saiko sangat. Wan kata biasa je rasa dia. But to me dah best dah tu. Ala, what do you expect from a RM2 punya laksa kan? Sedapppp!!
Pastu balik bilik, siap-siap untuk dinner. Well, the major portion of the dinner covered in my other entry kan?? Hahahahha.. or rather the highlight of the night, kan?? Itu pun je yang pentingnya. So yang lain tak penting dah! Muahahahahaah..
The next morning, we had breakfast kat coffee house hotel to with the group. Not bad for the spread. A lot of choice. And because we didn’t have our breakfast there the day before, everything looked good to us. After breakfast, we jalan-jalan ke tepi pantai. Aku tak gi exactly kat pantai, instead dok lepak kat beach chair provided by the hotel, within the hotel compound. Weather was nice I tell you. I was a blessing lah. Tak berapa panas, berangin, redup. Memang perfect beach weather for me. Tengok orang main paragliding and jetski tapi macam malas nak kotor-kotor, boleh? Aku siap analyse the risk of taking paragliding pastu rasa macam tak saspen. Tapi tulah kan.. maybe next time around. Jetski pun tak main sebab aku malas nak berbasah-basahan. Wan lak takut naik naik jetski, boleh? Ekekekek.. I didn’t even touch the water either kat pool or kat laut. Wan pun sama.
From there, balik bilik, kemas, check out. On the way back, we stopped over kat Kedai Jeruk Madu Pak Ali. It’s located in Tanjung Bungah. I saw it on our way back to the hotel on Saturday. Tapi tak sempat nak singgah sebab nak rush for the rehearsal kan. It’s on the beach side of the road. I knew about Jeruk Madu Pak Ali from tv. Aku tak ingat documentary apa but it was about local IKS. Jeruk Pak Ali ni special compare to the rest. Aku try rasa and memang lain rasanya. Jeruk dia ni tak menyebabkan batuk, macam ramai orang rasa bila makan jeruk. Dia guna cuka apple, madu asli and gula pasir instead of ibu gula or gula sakarin. Honestly, I don’t know the differences, but from jeruk salak yang aku rasa semalam, memang better taste lah. Pak Ali ni aku tak rasa ada kedai kat dalam Chow Rasta tu. And I don’t know kalau dia ada branch lain. So kalau sapa interested, kena carik kat Tanjung Bungah. Tuuu diaaaaa promosi Jeruk Madu Pak Ali!! Ekekekee..
On the way back, kitorang exit Changkat Jering sebab nak singgah Bukit Gantang untuk pekena laksa buyung. Don’t know how the name came about. Semangkuk RM2.50. Ada “laksa pulas” ada laksa biasa. Laksa pulas tu, the laksa itself is homemade. Ofkos aku cuba yang tu. Memang sedap. Kedai tu located kat tepi jalan je. But don’t ask for the landmark. Takde apa pun. Yang ada cuma kete banyak berenti kat kedai atap zink.. Siap bungkus bawak balik tu. Nearby tempat tu ada lak jual durian. Belilah sikit. Selonggok ada dalam 6 bijik kot was RM14. Beli selonggok.
Continue on, singgah lagi satu kedai kecik nak beli manggis. Sambil beli manggis, beli lagi durian. Aku tak ingat berapa bijik. Ada dalam 5 bijik kot. Tak leh beli banyak sebab ada kawan aku dah tolong reserve durian kat Kuala Kangsar.
Sampai Kuala, carik orang yang kawan aku dah mintak reserved kan durian. Sepuluh bijik Wan soh reserve. FIL aku hantu durian. He is probably even worse than me. Ekekekeke.. So most of them untuk dia lah tu. Sebijik durian yang agak besar tu RM4. Penuh I tell you boot kete dengan durian. Baju suma dah letak kat seat je dah.
Pastu dah tak singgah mana-mana dah. Takat singgah buang air je. Pastu ada lak accident somewhere kat Behrang. Thanks to twit plustrafik, kitorang dah tau dah about the accident. But as if ada option kan. Yang aku tak tahan, orang potong kat emergency lane. The accident was on the emergency lane. Tak blok apa jalan pun. But because of orang yang masuk emergency lane pastu nak cut in semula, together with orang yang slow down nak tengok accident yang dah takde, jalan jem like 5km. Grrrrrrr! Marah hokeh! Sungguh tak bertanggungjawab gitu. Huh.
By the time sampai rumah, it was almost maghrib. Unload buah ke FIL punya rumah, then we headed home. Great to be home!
Errrr panjang eh entry ni? Sesekali kan...
Angah
Ada bas disediakan for those yang malas nak guna own transportation. Tapi as usual, aku dengan Wan mana leh kalau tak nyinggah mana-mana, kan?
We left home at about 9ish. Singgah breakfast nasi lemak dulu dekat-dekat rumah. Slightly before 10, we hit the road. Takde singgah memana pun. Stop untuk gi toilet je. But sampai just before Kuala Kangsar exit, jem macam tak berapa nak gerak langsung. Don’t know sebab apa. Aku tengok twit plustrafik tak kata apa-apa pun. Aku twit diorang, pun tak berbalas. And so we decided to exit kat Kuala tu. Wan tak suka ikut jalan tu. Katanya karang sampai Bukit Berapit jalan sempit mendaki. Selisih dengan lori, fenat. But since there’s not much choice kan. Aku soh dia lek-lek je le. Luckily takde menunda pun. And by the time sampai Changkat Jering, we entered highway semula. All the way to Penang Bridge.
Sampai Penang, first destination was Queensbay Mall. Muehehehe.. Itu bukan cadangan aku ye. Itu cadangan Wan. We went there last March and dia suka jek nak gi situ. So we went there, pusing-pusing and had lunch in Nando’s. We didn’t know what to eat and I suggested Nando’s. Wan lak tak pernah makan Nando’s. So it was just nice.
Apparently Wan doesn’t like the taste. Masam katanya. Pedas pun ye gak walaupun yang dia ambik tu mild je. Tapi tulah kan. Perut dah pesen gitu. Redho jek. And he is not adventurous when it comes to food taste either. Kalau rasa tu bukan something yang dia biasa, memang tak berapa berkenanlah dia.
We then roamed around looking for baju untuk dinner. Puas mencarik. There were 2 dinners; Friday night and Saturday night. Friday night temanya Pirates and Saturday night temanya Colours of Rainbow. Puas pusing, haram ada yang berkenan or sesuai dengan Wan. Baju untuk aku dah lama settle dah. In the end, aku yang jumpa 2 pasang kasut.. Huhuhuhuuh.. Clarks memang my favourite lah kan. Memang aku kalah bila nampak Clarks. Itu salah satu kelemahan tu. Kena lak jumpa rupa yang berkenan and ada saiz aku. Adehhh.. The thing with Clarks kat kedai-kedai sini, they don’t keep many sizes or many quantity of the same size. A few pairs per size je. And size aku is the “normal average” size yang selalu abih kat Clarks ni. Aku pakai size 5. Kalau normal size is size 7 tapi kalau Clarks memang saiz 5. Sekali ada lak saiz aku with the design yang aku berkenan. Kalau tak grab and nak tunggu balik KL, lum tentu dapat sebab aku penah pusing KL carik kedai Clarks semata-mata nak carik saiz for the design that I want. Hampeh tak dapat. Aiyokkkk!!! Cerita macam riakkk je bunyik dak?? Ampunnnn kalau sesapa rasa. As usual, aku expressive gitu.. Hahahah.. so ni cuba menceritakan or rather nak justify kan nape aku beli kasut, leh?? OMG!! Memang tak zuhud langsung lah kannnnnn... Kalau zuhud, harus tak masuk kedai Clarks *insof sambil tunduk ke lantai tengok kasut Clarks yang dah usang*
Okeh, sambung balik..
Now, mula-mula nak beli sepasang je. Sekali si salesgirl tu bisik kat aku, kalau aku beli sepasang, aku leh beli the second pair for 20% off. Boleh??? Umang aiiii!!! Clarks ni memang tak penah buat sale pun. Kalau ada buat sale, untuk yang odd sizes ada lah. Even kat diorang punya warehouse sale pun harga macam haremmm.. So bila leh dapat 20% off, Wan yang ku cintai tu terusssss soh get another pair. Huk!! Katanya, it’s about time aku beli sebab dah 6 bulan tak beli kasut.. boleh?? Terussss aku teringat Fara or someone hari tu dok tanya should dia beli kasut baru or not sebab macam dah lama tak beli kasut or when is the right time to beli kasut. Errr... kata Wan 6 bulan tu cukup lama!! Ekekekee.. Matilahhhh... Pastu, dapat lak a pair yang aku dah pernah nampak dan cuba kat KL dulu tapi lum sanggup nak beli, and ada lak saiz kat kedai tu! Memang rezeki kedai tu lah kannnn.. Terusss rembat. And so I walked out of the shop with 2 pairs of new shoes. Feeling: Priceless! Muehehehehe..
From Queensbay Mall, we took a long drive to Baru Ferengghi. Pusing ikut Balik Pulau and Teluk Bahang. We simply just wanted to do tour of Penang. We did that sekali masa baru lepas kawen. Now ni second time pusing to that area. Tengok-tengok pokok durian orang yang dah tinggi mencicah langit tu. Pokok-pokok tu dah takde durian, tapi ada orang menjual kat tepi jalan. Tak banyak, tapi ada. Aku wonder durian mana yang diorang jual. Mungkin dari pokok yang aku tak nampak from the road kot.
By the time we reached hotel, it was around 6 kot. The hotel’s room was superb. I loike! Tapi mungkin sebab hotel tu macam baru refurbished kot. The we siap-siap for dinner. Idak le mengikut tema kekdahnya. Kata Wan, pirates tak semestinya from Caribbean. Sekarang ni banyak pirates from Mindanao and Somalia. Oklah.. I agree.. So malam tu, bila orang tanya kitorang fesyen pirates apa camtu, jawab aku from Mindanao. Kekekeek.. Alah, budak ofis aku bukan heran sangat dengan tema-tema ni. And bukan orang halau tak bagi makan kalau tak ikut tema pun.
After dinner, we went walking along the roadside stalls. Takde apa pun yang menarik perhatian. Barang-barang tu either macam kat Petaling Street or now melambak kat downtown KL or macam kat Siam je. So takde le apa pun yang dibeli.
Balik bilik, Wan dan mula kena gastrik. Aku ajak dia gi klinik, takmo. So makan jelah ubat yang ada bawak tu and aku sapu minyak sikit kat belakang dia. Soon dua-dua lelap.
The next morning, we didn’t join to company’s breakfast. Nak kuar awal katanya. Yelah tu. Kitorang kuar dalam kul 9 rasanya and had breakfast kat roadside stall. My choice benonya. I wanted to have something local. And cheap. Macam best je. Nothing special pun.
After breakfast, we headed to Chow Rasta. Nak beli jeruk kiriman adik aku. Macam kat KL takde jeruk, kan? Kenaaaa gak beli kat Penang. Aku tak jumpa gerai yang berkenan dalam Chow Rasta tu. But when we walked just outside the building, aku nampak ada kedai jeruk milik orang Melayu. Terus macam tertarik nak beli kat situ.
While I was inside choosing the jeruk, Wan called me out. Dia nak tunjuk aku pakcik Cina kedai sebelah tu buat kulit popiah. Interesting gila. I don’t know how to show it. Nanti kalau rajin aku post the video. Menurut kata orang kedai jeruk tu, pakcik tu turun temurun buat kulit popiah cara tradisional gitu.
From Chow Rasta, we went to 1st Avenue. It’s a shopping centre connected with Komtar and Prangin Mall. Nak carik baju untuk Wan lah tu benonya. Puaslah gak carik tapi tak berjumpa yang berkenan. Ended up beli polo t-shirt yang berbelang je sudah. Puashati. We had McD for lunch and headed back to the hotel at about 2ish. I actually had to be back before 3 sebab ada rehearsal for the night’s show. Nasib sampai at about 3 and ramai lagi yang belum datang ke ballroom tu. I just don’t like to be late. Tak respek orang lain punya time gitu. When people can make a point to be on time, I should to. So tu yang macam risau je bila terlambat.
Abih rehearsal, balik bilik, lepak jap then kuar carik makanan. Saje je aku nak jalan-jalan. We went to a gerai tepi jalan near the hotel. Ada jual laksa. Simple je laksa dia. Takde pun bahan-bahan tabur dalam laksa tu. But I like it. I like it mainly because the kuah is thick. Tak macam kat KL ni. Rata-rata yang claimed kata laksa Penang lah, laksa utara lah, laksa apalah.. suma cair-bair je kuahnya. Bila aku dapat kuah laksa yang pekat penuh ikan ni, lain macam je aku rasa. Saiko sangat. Wan kata biasa je rasa dia. But to me dah best dah tu. Ala, what do you expect from a RM2 punya laksa kan? Sedapppp!!
Pastu balik bilik, siap-siap untuk dinner. Well, the major portion of the dinner covered in my other entry kan?? Hahahahha.. or rather the highlight of the night, kan?? Itu pun je yang pentingnya. So yang lain tak penting dah! Muahahahahaah..
The next morning, we had breakfast kat coffee house hotel to with the group. Not bad for the spread. A lot of choice. And because we didn’t have our breakfast there the day before, everything looked good to us. After breakfast, we jalan-jalan ke tepi pantai. Aku tak gi exactly kat pantai, instead dok lepak kat beach chair provided by the hotel, within the hotel compound. Weather was nice I tell you. I was a blessing lah. Tak berapa panas, berangin, redup. Memang perfect beach weather for me. Tengok orang main paragliding and jetski tapi macam malas nak kotor-kotor, boleh? Aku siap analyse the risk of taking paragliding pastu rasa macam tak saspen. Tapi tulah kan.. maybe next time around. Jetski pun tak main sebab aku malas nak berbasah-basahan. Wan lak takut naik naik jetski, boleh? Ekekekek.. I didn’t even touch the water either kat pool or kat laut. Wan pun sama.
From there, balik bilik, kemas, check out. On the way back, we stopped over kat Kedai Jeruk Madu Pak Ali. It’s located in Tanjung Bungah. I saw it on our way back to the hotel on Saturday. Tapi tak sempat nak singgah sebab nak rush for the rehearsal kan. It’s on the beach side of the road. I knew about Jeruk Madu Pak Ali from tv. Aku tak ingat documentary apa but it was about local IKS. Jeruk Pak Ali ni special compare to the rest. Aku try rasa and memang lain rasanya. Jeruk dia ni tak menyebabkan batuk, macam ramai orang rasa bila makan jeruk. Dia guna cuka apple, madu asli and gula pasir instead of ibu gula or gula sakarin. Honestly, I don’t know the differences, but from jeruk salak yang aku rasa semalam, memang better taste lah. Pak Ali ni aku tak rasa ada kedai kat dalam Chow Rasta tu. And I don’t know kalau dia ada branch lain. So kalau sapa interested, kena carik kat Tanjung Bungah. Tuuu diaaaaa promosi Jeruk Madu Pak Ali!! Ekekekee..
On the way back, kitorang exit Changkat Jering sebab nak singgah Bukit Gantang untuk pekena laksa buyung. Don’t know how the name came about. Semangkuk RM2.50. Ada “laksa pulas” ada laksa biasa. Laksa pulas tu, the laksa itself is homemade. Ofkos aku cuba yang tu. Memang sedap. Kedai tu located kat tepi jalan je. But don’t ask for the landmark. Takde apa pun. Yang ada cuma kete banyak berenti kat kedai atap zink.. Siap bungkus bawak balik tu. Nearby tempat tu ada lak jual durian. Belilah sikit. Selonggok ada dalam 6 bijik kot was RM14. Beli selonggok.
Continue on, singgah lagi satu kedai kecik nak beli manggis. Sambil beli manggis, beli lagi durian. Aku tak ingat berapa bijik. Ada dalam 5 bijik kot. Tak leh beli banyak sebab ada kawan aku dah tolong reserve durian kat Kuala Kangsar.
Sampai Kuala, carik orang yang kawan aku dah mintak reserved kan durian. Sepuluh bijik Wan soh reserve. FIL aku hantu durian. He is probably even worse than me. Ekekekeke.. So most of them untuk dia lah tu. Sebijik durian yang agak besar tu RM4. Penuh I tell you boot kete dengan durian. Baju suma dah letak kat seat je dah.
Pastu dah tak singgah mana-mana dah. Takat singgah buang air je. Pastu ada lak accident somewhere kat Behrang. Thanks to twit plustrafik, kitorang dah tau dah about the accident. But as if ada option kan. Yang aku tak tahan, orang potong kat emergency lane. The accident was on the emergency lane. Tak blok apa jalan pun. But because of orang yang masuk emergency lane pastu nak cut in semula, together with orang yang slow down nak tengok accident yang dah takde, jalan jem like 5km. Grrrrrrr! Marah hokeh! Sungguh tak bertanggungjawab gitu. Huh.
By the time sampai rumah, it was almost maghrib. Unload buah ke FIL punya rumah, then we headed home. Great to be home!
Errrr panjang eh entry ni? Sesekali kan...
Angah
Subscribe to:
Posts (Atom)