Cetusan hati, ilham jiwa, luahan rasa, tarian jari, sulaman kata, tersebut cerita..

Thursday, 3 January 2008

FedEx. FedUp.

Korang ingat tak iklan FedEx yang meredah hutan, gunung, sungai untuk deliver barang tu? It's like diorang je yang reti deliver ke ceruk rantau dunia? It's like diorang efisyen gila? Korang ingat tak cite Runaway Bride yang ada lori FedEx tu, yang Julia Roberts tumpang masa nak lari tu, pastu someone tanya mana minah tu nak pegi and a guy jawab 'whatever it is, she will be delivered by tomorrow'.. or something like that?

Suma tu nak prove kan yang diorang so reliable kan? So bagus kan? So cekap boleh deliver door to door without any hassle kan?

Ni aku nak cerita.. it might be one of punya cerita, tapi aku still nak cerita sebab aku sakit hati hari ni, hari aku dihabiskan buat keje diorang.

Gini ceritanya..

Tengahari tadi, colleague aku kat Miri call kata ada barang kat MAS Kargo Miri untuk diclearkan. Shipped from USA, guna FedEx. Dia kata, forwarder kitorang nampak barang tu dok dendiam kat MAS Kargo ofis. Diorang approached MAS Kargo, and MAS Kargo bagi diorang ni the airway bill (AWB). Sepatutnya, barang tu dah dideliver dek FedEx ke ofis tapi tatau apa jadik. Kalau nak soh forwarder tu clearkan, kena bayar RM 5K duty. Moskel aku. Setahu aku, barang tu akan dipulangkan semula.. guna untuk training je. So tak payah ada duty apa-apa. Kat consignment note ada tulis dah DDP (Delivered Duty Paid) term dia. So nape nak bayar duty?

So aku call customer service FedEx. Bagi AWB number. FedEx cek, kata barang tu dah delivered. Siap kata dah chop and sign dah. Kalau dah deliver, apa barang yang ada kat MAS Kargo tu kan? Instead of trace apa benda yang ada tu, mati-mati diorang kata dah deliver. So, aku mintak le dokumen yang prove, yang kata dah deliver, chop and sign. Mamat kat customer service tu carik, then fax kan kat aku. Apa yang aku dapat, cuma computer generated fax.

Quote:

Our record reflect the following delivery information for the shipment with the tracking number xxxxxxxxxxxx. The information is incomplete and we regret the inconvenience this may cause. However, as stated in the FedEx Service Guide, we assume no liability to our inability to provide a copy of the delivery record.

Delivery information:

Signed for by: CHOP & SIGN
Delivered to: (blank)
Delivery date: December 28, 2007
Delivery time: 03:00 PM

Unquote.

Ada lagi kat document tu, tapi suma irrelevant. Suma tak guna punya info. So based on the so-called 'Service Guide', aku tak leh dapat info yang aku nak?? Aku kena just accept yang barang dah deliver?? Too bad lah kan.. Silap orang.

The customer service dah tatau apa nak buat. Tapi dia kata nanti dia cek and bagitau aku. Aku nak prove sapa yang chop and sign tu. Barulah aku leh carik kat ofis tu kalau sungguh dah deliver and tanya si penerima tu kan. Tapi diorang tak leh kasi prove yang aku nak. Aku call lak another department. Department apa ntah, yang called colleague aku kat Miri dulu. Pun sama, minah tu kata barang dah deliver. Confident gila. Tapi kali ni, kata barang deliver pagi tadi, kul 8:01 AM. Huh? Udah tukar?

Pastu kata dia akan cek semula.

Then customer service mamat call aku. Kata, kalau nak trace, nak cari the actual signed and stamped Delivery Order boleh, tapi based on past experience, it will take SEVEN days! SEVEN days?? Haram jadah le kan. Aku kata, takpe.. bak mari nombor tepon ofis kat Miri tu. Dia kasi satu nombor. Aku kata, itu bukan nombor Miri. Dia kata, dia takde nombor Miri. Cuma ada nombor Kuching je. Suma go through Kuching.

So aku call Kuching lak. Kuching kata, dah delivered kalau based on the system. So aku mintak prove. Pun tak leh kasi. Tapi dia soh tunggu dia call ofis dia kat Miri. Sekali dah call, dia kata, Miri kata tak deliver lagi and ada kat MAS Kargo Miri. Oh cilakak lah kan?? Kan aku dah kata awal-awal lagi yang barang tu ada kat MAS Kargo Miri kan?? Bila aku tanya sapa yang kata barang tu dah deliver, dia kata tak tau. Kena cek dulu. Takpe.. cek sampai dapat.

Aku contact balik customer service bagitau yang Miri kata still ada kat MAS Kargo. Aku demand explanation nape kata dah deliver. Mamat customer service tatau apa nak jawab. Lagipun, dia yang kata nak 7 hari nak trace kan? Tapi aku dah trace tak sampai sejam pun kan. Aku kata, dia nak carik info, or aku cakap dengan manager dia. Dia kata, dia nak carik info. Fine.

Minah yang aku tatau from department mana tu lak call. Katanya, colleague aku kat Miri yang kata nak buat clearance. Tu pasal barang tu dok dendiam kat MAS Kargo. Aku kata, mana prove. Dia kata kena carik. Tapi, dia ingat yang dia tanya colleague aku, nak buat 'transhipment' kat KLIA or Miri and colleague aku bagitau Miri. From her understanding, it means that benda tu nak dihantar ke ofis lah kan. Dah sah-sah alamat kat consignment note tu tulis nama ofis. Tapi orang FedEx kata, itu maksudnya diorang deliver ke MAS Kargo je and kitorang kena buat sendiri clearance. Apa jadah guna diorang punya service kalau nak clear sendiri?? Baik guna forwarder je! Lagi murah aku rasa. Bahalol. Kata dia, memang procedure diorang biasa kena call dulu tanya sapa nak buat clearance. Tatau lah kan.. aku tak pandai tu suma. Tapi yang pasti, kat consignment note tu clearly tulis 'Ship to Ofis kat Miri'. Nape nak tanya lagi? Pastu, salah colleague aku tak paham bahasa dia?

Masa aku mintak nak cakap dengan manager dia, dia kata manager dia on leave. Aku mintak anyone above manager dia, dia teragak-agak pastu kata nanti nak soh team leader dia call aku.

Team leader dia lak call aku. Aku kata, yang pasti, aku tanak buat apa-apa, tapi nak tau barang tu sampai ke ofis Miri. Aku kata lagi, the main reason kita amik FedEx sebab nak yang door to door service. Kalau tak, baik aku amik orang lain je buat. Pastu, aku nak tau nape kata dah deliver in the first place. Dia kata nanti dia cek.

Later dia call semula. Dia kata, dah cakap dah dengan orang kat Miri tu. Nanti diorang tolong buat clearance tapi colleague aku still kena amik documents from MAS Kargo sebab sekarang clearance udah tukar tangan. Gatal kan? Aku kata, aku tak kira. Aku tanak colleague aku tu buat keje. Diorang kena settlekan. Pastu aku tanya lagi pasal yang kata dah delivered tu, sapa. Dia kata, silap enter dalam sistem. Boleh?? Gitu je? It means, kalau forwarder aku tak pasan benda tu kat MAS Kargo, sampai la ni lah diorang dok kata barang tu dah deliver? Dia kata tak jugak. Tapi takde explanation. Boleh gitu?

Pastu minah kat department apa ntah tu call aku semula. Nak explain cerita apa yang jadik, from the moment dia call colleague aku. Dia kata, orang yang dia biasa deal from ofis Miri aku tu takde kat ofis. So dia cakap dengan someone else. Dia 'assume' someone else ni pun sama paham terminology diorang macam another colleague. Oh hangin aku! Main assume?? Tak tersabar dah aku. Then dia kata, diorang akan buat clearance tapi colleague aku still kena deal dengan MAS Kargo. Aku dah fedap dah masa tu.

Then colleague aku kat Miri lak call. Kata minah FedEx tu call dia. So dia akan buatlah apa yang FedEx soh dia buat. Harus dengar suara aku dah hangin, dia pun malas nak layan dah. Kata dia, clearance boleh settle sehari je. Esok siap. Kalau tak siap gak, tatau sapa nak kena bambu lak dengan aku.

In conclusion, aku nyampah dah dengan FedEx. FedUp.

Angah

14 comments:

Nor Razi said...

the root cause bukan fed ex tapi org kita org mesia nih yg menjalankan system dan buat kerja tanpa periksa. next time ko ambik nama dorang yg berurusan dgn dorang dan terus buat direct complaint to fedex malaysia, bagi gm terus dan cari melalui website dorang ajer terus

Anonymous said...

Bagus angah bagus ko bambu sket depa.. I've had this kind of service.. tp dengan tekom mesia yer tuan puan.... pulak tu last last bila aku terpikir nak tanya nama, dia takmo bagi terus letak tepon. Aku call lg skali, tanya nama dia first thing(the same person picked up) and give him a piece of my mind heh!

Angah said...

budak,

aku dapat nama diorang. tapi, the funny thing is, semalam aku cek website sebab nak carik email address or nama GM ke sapa ke yg patut utk dikomplen, tapi site fedex suma down, boleh??


ija,

benonya, aku paham le yg people make mistake. tapi tak nak honour mistake tu yg aku marah tu. pastu cakap putar alam gitu. pastu takde rasa yg mungkin ada silap somewhere. tu yg mek geram tu!!

Nor Razi said...

ko mmg double malang la ngah kekekekekekeke

aliyahaznin said...

takooooot.

Anonymous said...

yup! i agreed..Fed-Ex=Fed-Up. Memang aku hangin jer masa deal ngan dorang.

arc

Mutiara said...

Wah, sama saja Fedex di mana2 eh. I thought it only happened to us, rupa2nya seluruh dunia macam tu. same story ngah. kata dah deliver..lepas tu kata org tak ada di rumah. So moral of the story, don'r deal with them anymore

kyora said...

wahhhhh... i want to be like you lah ngahhhh!!!! aku suka!!

Angah said...

ye budak. double malang. apo nak dikato kan..


apa yg kau takutkan put? kosser tau! hahahaha..


arc, pasni jgn dah guna fedex tu. tukar je le guna poslaju ke. dah sah2 tau lembab kan.. puashati.


sama je AM. i'll tell org kat US tu jgn guna fedex dah. guna je forwarder lain kali. lagi bagus. company besau2 ni banyak eksyen.


kyora, hahahahaah.. apa yg kau suka le weh! tak baik tau marah2 orang ni.. hahahaha.. harus, kalau kau jadik aku pun, kau pun temper gak. harus marah gak kat diorang tu.

Anonymous said...

sambil uruts2 dada Angah.. sabar yach...

Angah said...

timakasih atas urutan itu ye mak hayams.. ni suma case diorang takde PDA kilo ni.. aku tau..

Anonymous said...

adehh...

meks yg pening baca entry nih.

moralnya, ban FedEx!!

*serius aku pening komplen nih. Sib baik bkn aku yg keje situ wakakakak*

DeLinn

Angah said...

kalau kau yg keje situ, harus dah setel dah tau!! hahahaha..

Anonymous said...

aku kena baca 2 round sebab aku pun pening....


makcex